1. Innowacja: metodyczno- programowa;
2. Tytuł: Języki obce naszą droga ku przyszłości;
3. Autor: Milena Machnio, Agata Pawluczyk- Syroka;
4. Czas trwania: od roku szkolnego 2017/2018 dla klas IV- VI ( język niemiecki), klasy IV-VIII (języki angielski), (możliwość wznowienia, kontynuacji);
5. Program innowacji przeznaczony jest do realizacji w szkole na zajęciach edukacyjnych z języka niemieckiego oraz angielskiego. Celem tej innowacji jest wprowadzenie na stałe nauki języka niemieckiego od klasy IV Szkoły Podstawowej. Tematyka zajęć z języka niemieckiego i angielskiego jest spójna z zagadnieniami ujętymi w Postawie Programowej
dla II etapu edukacyjnego.
Cele ogólne:
- Rozwijanie pasji językowych uczniów;
- Poszerzanie kompetencji językowych z zakresu posługiwania się językiem niemieckim oraz angielskim;
- Rozwijanie umiejętności pisania, czytania, słuchania oraz mówienia w języku obcym;
- Wzbogacanie wiedzy na temat kultury i zwyczajów w krajach niemieckojęzycznych oraz anglosaskich;
- Doskonalenie umiejętności redagowania tekstów użytkowych w języku polskim niemieckim, angielskim (w formie papierowej oraz komputerowej);
- Ćwiczenie umiejętności korzystania z programu Power Point oraz Word;
- Kształtowanie postaw tolerancji wobec innych narodów oraz współpracy w grupie;
- Doskonalenie umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce;
- Wykorzystanie komputera oraz internetu w nauce języków obcych (gry oraz filmy językowe).
Cele szczegółowe:
- Znajomość środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) i sprawne posługiwanie się ich zasobem, umożliwiającym komunikację w zakresie 14 tematów: człowiek, miejsce zamieszkania, edukacja, praca, życie prywatne, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, technika, świat przyrody, życie społeczne;
- Rozumienie wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy wyżej wymienione;
- Tworzenie wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy wyżej wymienione;
- Odbiór tekstu słuchanego oraz czytanego, z uwzględnieniem takich umiejętności jak: określanie głównej myśli tekstu, określanie intencji autora tekstu oraz kontekstu wypowiedzi, wyszukiwanie w tekście określonych informacji, a także reagowanie na polecenia;
- Rozwijanie takich umiejętności jak: opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc i czynności, opowiadanie o wydarzeniach życia codziennego, przedstawianie faktów z przyszłości, przeszłości, teraźniejszości, wyrażanie opinii, poglądów, uczuć, opisywanie swoich upodobań oraz opisywanie intencji i planów na przyszłość;
- Kształtowanie u uczniów odpowiednich nawyków reagowania na usłyszaną lub przeczytaną wiadomość poprzez stwarzanie różnych kontekstów sytuacyjnych;
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się, wyszukiwania i korzystania z rozmaitych źródeł informacji (np. encyklopedii, mediów);
- Zapoznanie uczniów z różnymi strategiami w nauce języka, takimi jak domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa, zastąpienie zapomnianego lub nieznanego słowa innym wyrazem;
- Zachęcanie uczniów do dokonywania samooceny, tak aby mieli świadomość postępu, jaki robią w nauce języka niemieckiego i angielskiego;
- Przygotowanie do udziału w konkursach językowych;
- Rozwijanie ciekawości uczniów krajami niemieckojęzycznymi oraz anglosaskimi, ich tradycjami, życiem codziennym i porównywanie z obyczajami panującymi w Polsce.
Innowacyjność w nauce języka niemieckiego oraz angielskiego odbywać się będzie poprzez:
- Praktyczne wykorzystanie poznanego słownictwa poprzez stwarzanie przez nauczyciela naturalnych warunków do jego użycia;
- Uczestnictwo w seansach filmowych, które przedstawiają zagadnienia związane z kulturą krajów niemieckojęzycznych oraz anglosaskich;
- Wczesne nauczanie drugiego języka (język niemiecki);
- Wpieranie rozwoju sprawności językowych (język angielski oraz niemiecki).
6. Innowacja z języka niemieckiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VII natomiast z języka angielskiego dla klasy VI-VIII.
7. Dzięki wprowadzonej innowacji nasi uczniowie mają możliwość:
- Poznania języka obcego oraz doskonalenia sprawności mówienia, czytania, reagowania, pisania w języku obcym;
- Lepszego startu w dalsze życie szkolne oraz zawodowe;
- Poznania różnych metod uczenia się języków obcych;
- Doskonalenia umiejętności komunikacyjnych;
- Pogłębiania wiedzy na temat krajów anglosaskich oraz niemieckojęzycznych;
- Rozwijania wyobraźni oraz twórczego i logicznego myślenia;
- Lepszego poznania języków obcych.