Szanowni Państwo,
W związku z realizacją projektu IKR – Indywidualne Konto Rozwoju, w imieniu Uniwersyteckiej Szkoły Kształcenia Indywidualnego, informujemy o możliwości uzyskania wsparcia w ramach programu współfinansowanego ze środków Funduszy Europejskich. Celem programu jest udzielenie wsparcia edukacyjnego w wysokości do 15 000 zł brutto (rozłożonego na trzy lata szkolne, maksymalnie 5 000 zł brutto rocznie) dla uczniów i uczennic klas 4–8 szkół podstawowych. Wsparcie skierowane jest do dzieci pochodzących z rodzin o relatywnie niskich dochodach – tj. rodzin pobierających zasiłek rodzinny, uczestniczących w programie „Posiłek w szkole i w domu”, lub dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej instytucjonalnej bądź rodzinnej zawodowej. Program ma na celu wyrównanie szans edukacyjnych oraz umożliwienie dzieciom rozwoju poprzez dodatkowe formy wsparcia edukacyjnego. Środki można przeznaczyć m.in. na zajęcia rozwijające kluczowe umiejętności, takie jak szybkie czytanie, kreatywne myślenie, kursy językowe czy nauka technik efektywnego przyswajania wiedzy, które wspierają naukę wszystkich przedmiotów szkolnych.
Nabór wniosków do programu będzie krótki, a liczba miejsc ograniczona, dlatego zachęcamy zainteresowane rodziny do jak najszybszego zapoznania się z ofertą. Prosimy o wiadomość zwrotną do 24.10.2025r.

Drodzy Rodzice,
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z broszurami „Techniki radzenia sobie w trudnych emocjach” oraz „Jak radzić sobie ze stresem?”. W pierwszej z publikacji poruszono m.in. temat technik stymulacji nerwu błędnego oraz regulacji emocji, które mogą pomóc zarówno dzieciom, jak i dorosłym w odzyskaniu równowagi emocjonalnej. Druga broszura zawiera informacje dotyczące zagadnień takich jak eustres – kiedy stres jest potrzebny, dystres, a także praktyczne sposoby radzenia sobie ze stresem na co dzień.
Publikacje te poruszają istotne kwestie związane z dobrostanem psychicznym i emocjonalnym, stanowiąc cenne źródło wiedzy i inspiracji dla rodziców. Serdecznie zachęcamy do lektury!
Techniki radzenia sobie w trudnych emocjach
Październik jest miesiącem świadomości o mutyzmie wybiórczym
Czym jest afazja rozwojowa?
Szkoła Przyjazna Dla Neuroróżnorodności
KAMPANIA SPOŁECZNA:
„Szkoła przyjazna dla neuroróżnorodności, szkoła przyjazna dla każdego człowieka”
Drodzy Rodzice,
Z radością informujemy o rozpoczęciu kampanii społecznej pod hasłem: „Szkoła przyjazna dla neuroróżnorodności, szkoła przyjazna dla każdego człowieka”. Inaugurujemy ją 15 września, pod Honorowym Patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzeczniczki Praw Dziecka, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Prezydent Miasta Łodzi, pani Hanny Zdanowskiej.
Tegoroczna odsłona kampanii ma szczególne znaczenie – jej hasło, wybrane przez młodzież, stanowi odpowiedź na rosnące zainteresowanie i potrzebę szerzenia wiedzy o neuroróżnorodności oraz wspierania uczniów z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi. W porównaniu do poprzednich edycji, skupiamy się na tym, by promować postawy akceptacji i zrozumienia dla każdego człowieka, niezależnie od jego indywidualnych cech.
Organizatorzy, czyli młodzi samorządowcy z Klubu Świadomej Młodzieży Fundacji Autism Team, wspierani przez Zespół Edukacja Włączająca Inicjatywy „Nasz Rzecznik”, podkreślają, jak ważne jest zwracanie uwagi na ośmiu kluczowych obszarów wspierania neuroróżnorodnych uczniów. Chociaż od wielu lat podejmujemy działania mające na celu poprawę sytuacji, to niestety wciąż zdarzają się przypadki naruszeń praw dzieci i młodzieży rozwijających się w spektrum autyzmu, z ADHD, ADD, Zespołem Tourette’a czy FAS. Często są oni narażeni na traumę szkolną i przemoc rówieśniczą, co wymaga naszej wspólnej refleksji i działań.
Zapraszamy do wspólnego działania na rzecz tworzenia szkół, które są miejscem wsparcia, akceptacji i bezpieczeństwa dla każdego ucznia. Razem możemy budować edukację, w której każdy człowiek będzie czuł się szanowany i rozumiany.

Światowy Dzień FAS
Co to jest?
FAS (Fetal Alcohol Syndrome) to zaburzenie rozwojowe powstające na skutek działania alkoholu na rozwijający się płód. Należy do szerszej grupy zaburzeń określanych jako FASD (Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych).
Ważne fakty:
- Nie chodzi o to, że ktoś musi być uzależniony od alkoholu – nawet niewielka ilość alkoholu w ciąży może zaszkodzić rozwijającemu się dziecku. Nie ma „bezpiecznej dawki” alkoholu w ciąży.
- Alkohol przenika przez łożysko – organizm dziecka nie potrafi go rozłożyć tak jak dorosły.
- FAS to nie wina dziecka – konsekwencje widoczne są w jego zdrowiu i funkcjonowaniu.
Jak wspierać dziecko z FAS?
- zrozumienie i cierpliwość,
- jasne, proste zasady i powtarzalność,
- współpraca nauczycieli, specjalistów i rodziców,
- zajęcia terapeutyczne, np. psychologiczne, logopedyczne, integracji sensorycznej.
Zapamiętaj:
Każda ilość alkoholu w ciąży niesie ryzyko. To nie kwestia „stylu życia”, ale świadomej ochrony dziecka. Wspierając dziecko z FAS, wspieramy jego szansę na lepszą przyszłość.

Drodzy Rodzice,
W naszej placówce dbamy nie tylko o edukację, ale także o rozwój społeczny i emocjonalny każdego dziecka. Dyrekcja oraz specjaliści (psycholog, pedagog, pedagog specjalny, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej) są gotowi do współpracy z Państwem. Możecie liczyć na: indywidualne konsultacje, wsparcie w trudnościach wychowawczych, wskazówki dotyczące rozwoju mowy, emocji i zachowań dziecka. Wierzymy, że najlepsze efekty osiągamy wtedy, gdy rodzice i szkoła/przedszkole działają razem.
Zapraszamy do kontaktu.
List Mazowieckiego Kuratora Oświaty
Zakończenie roku szkolnego to wyjątkowy czas, pełen podsumowań, refleksji oraz podziękowań za wspólne wysiłki
i zaangażowanie. Poniżej zamieszczamy list Mazowieckiego Kuratora Oświaty, skierowany do dyrektora, nauczycieli, rodziców oraz uczniów, w którym dziękujemy za miniony rok szkolny i życzymy wszystkim udanych, bezpiecznych wakacji. Serdecznie zachęcamy do lektury.

Bezpieczne wakacje 2025
Drodzy Rodzice,
Zbliżają się upragnione wakacje – czas pełen relaksu, radości i niezapomnianych przygód. Aby ten okres był nie tylko pełen przyjemności, ale także bezpieczny dla Waszych pociech, pragniemy przypomnieć o kilku ważnych zasadach, które pomogą zadbać o ich zdrowie i dobre samopoczucie podczas letniego wypoczynku. Dzięki wspólnemu dbaniu o bezpieczeństwo, nasze dzieci będą mogły cieszyć się wakacjami pełnymi uśmiechu i spokojnej radości.

Bezpieczeństwo podczas wakacji 2025
Ośrodki wsparcia dla dzieci i młodzieży oraz pilotażowe punkty wsparcia dla osób dorosłych.
Drodzy Rodzice,
Zaburzenia psychiczne stają się coraz powszechniejszym problemem społecznym, dotykającym zarówno dorosłych, jak i dzieci. W związku z tym pragniemy zwrócić Państwa uwagę na istotę troski o zdrowie psychiczne naszych uczniów i ich rodzin. Rosnące tempo życia, stres, izolacja społeczna oraz wyzwania związane z dojrzewaniem sprawiają, że coraz więcej młodych ludzi potrzebuje wsparcia. Również dorośli coraz częściej doświadczają trudności emocjonalnych, takich jak wypalenie, stres czy depresja, pogłębianych przez presję otoczenia.
W odpowiedzi na te wyzwania, Samorząd Województwa Mazowieckiego, za pośrednictwem Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej, przekazuje środki finansowe na uruchomienie ośrodków wsparcia dla dzieci i młodzieży oraz pilotażowych punktów pomocy dla dorosłych. Osoby doświadczające kryzysów psychicznych oraz ich rodziny będą mogły skorzystać
z bezpłatnej pomocy psychologicznej, terapeutycznej, a także społecznej i prawnej. Nowe punkty i ośrodki wsparcia rozpoczną działalność w połowie maja 2025 roku i będą czynne od poniedziałku do piątku w godzinach popołudniowych. Szczegółowe informacje o lokalizacjach można znaleźć u organizacji pozarządowych, które prowadzą ich działalność. Prosimy
o poinformowanie uczniów i Państwa samych o dostępnych formach pomocy, aby w razie potrzeby mogli oni skorzystać z profesjonalnego wsparcia w sytuacjach kryzysowych. Poniżej zamieszczamy wykaz placówek oraz punktów pomocy psychologicznej:
Adresy ośrodków wsparcia dla dzieci i młodzieży oraz organizacje, które będą je prowadzić
1) ul. 11 Listopada 22/4 w Warszawie (Praga Północ) - Fundacja „ldylla";
2) ul. Stefana Batorego 7A w Radzyminie - Fundacja „ldylla";
3) ul. Mickiewicza 36 B w Pułtusku - Fundacja Promocji Kultury i Edukacji „ART-HEART";
4) ul. Spokojna 9 w Markach - Fundacja Otwarte Serce;
5) ul. Dobra 5, lok. 2 w Warszawie (Śródmieście) - Fundacja Zobacz... JESTEM;
6) ul. Chełmońskiego 4 w Jaktorowie - Stowarzyszenie „MONAR";
7) ul. Komunalna l0A w Wyszkowie - Stowarzyszenie „MONAR";
8) pl. Piłsudskiego 1 w Ciechanowie - Stowarzyszenie „MONAR";
9) ul. Bankowa 1 w Bodzanowie - Fundacja PRZYSTANEK RODZINA
10) ul. Misjonarska 22, lok. 32 w Płocku - Fundacja PRZYSTANEK RODZINA;
11) ul. Dunina 9 w Czerwińsku nad Wisłą - Fundacja PRZYSTANEK RODZINA;
12) ul. Szkolna 10 w Brudzeniu Dużym - Stowarzyszenie „WITAMINA DUCHA";
13) ul. Długa 4 lok. 6 w Rempinie - VICTORIA Mazowiecka Inicjatywa Społeczna;
14) ul. Wandy Rutkiewicz 2 w Warszawie (Wilanów) - Fundacja „La Fontaine";
15) ul. Sienkiewicza 52 w Siedlcach - Fundacja (ZA)OPIEKOWANI.
Adresy punktów wsparcia dla dorosłych oraz organizacje, które będą je prowadzić
1) ul. M. Skłodowskiej-Curie 24a w Sokołowie Podlaskim - Fundacja „ldylla";
2) ul. Komunalna l0A w Wyszkowie - Stowarzyszenie „MONAR";
3) ul. Jeziorna 1/H w Łomiankach - Fundacja „Lubi mi się...";
4) ul. Otolińska 6 w Płocku - Stowarzyszenie na rzecz Wspierania Aktywności Seniorów AS;
5) ul. Chrobrego 7 w Mławie - Stowarzyszenie na rzecz Wspierania Aktywności Seniorów AS;
6) pl. 15 Sierpnia 12 w Płońsku - Stowarzyszenie na rzecz Wspierania Aktywności Seniorów AS;
7) ul. Grochowska 78/184 w Warszawie (Praga Południe) - Spółdzielnia Socjalna 4Smart;
8) ul. Chrzanowskiego 8a w Warszawie (Praga Południe) - Spółdzielnia Socjalna 4Smart;
9) al. Legionów 34 w Garwolinie - Fundacja Projekt Walizka;
10) ul. Starokrakowska 135 w Radomiu - Stowarzyszenie „Karuzela
11) ul. Rakietników 10/1 w Warszawie (Ursus) - Fundacja „Dobra Przestrzeń";
12) ul. Fasolowa 33 w Warszawie (Włochy) - Fundacja „Dobra Przestrzeń";
13) ul. Drzymały 18/24 w Warszawie (Ursus) - Fundacja „Dobra Przestrzeń";
14) ul. Św. Wincentego 85 w Warszawie (Targówek) - Bródnowskie Stowarzyszenie Przyjaciół i Rodzin Osób z Zaburzeniami Psychicznymi Pomost;
15) ul. Jana Pawła II 20 w Grójcu - Fundacja „Terapeuci Dia Rodziny".

"Więcej szacunku dla młodego wizerunku"
Informujemy, że nasza szkoła przystąpiła do inicjatywy "Więcej szacunku dla młodego wizerunku", której celem jest ochrona wizerunku dzieci w przestrzeni publicznej. Wizerunek dziecka, zgodnie z przepisami prawa, stanowi dane osobowe wymagające szczególnej ochrony. Obejmuje on nie tylko zdjęcia i nagrania, ale również sposób, w jaki dziecko jest postrzegane w sieci. W dzisiejszym świecie, cyfrowy ślad młodych ludzi – ich aktywność w mediach społecznościowych, polubienia czy komentarze – ma ogromne znaczenie. Dlatego, publikując zdjęcia i filmy z wydarzeń szkolnych, podejmujemy decyzje z najwyższą starannością, zawsze mając na uwadze dobro naszych uczniów.
Zachęcamy do zapoznania się z broszurą, która dostarcza istotnych informacji na temat odpowiedzialnego podejścia do wizerunku dzieci oraz praw, które je chronią. Razem dbajmy o bezpieczną i szanującą przestrzeń dla naszych najmłodszych!

Więcej szacunku dla młodego wizerunku
Oferta edukacyjna Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą (ORPEG)
Przedstawiamy Państwu załączony niżej list Kuratorium Oświaty w Warszawie, który dotyczy oferty edukacyjnej Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą (ORPEG). Oferta Ośrodka obejmuje dwie formy kształcenia: edukację stacjonarną, realizowaną w szkołach działających przy placówkach dyplomatycznych oraz edukację na odległość. Zachęcamy do zapoznania się z treścią dokumentu oraz rozważenia możliwości, jakie stwarza ORPEG dla naszych dzieci.

List dla rodziców uczniów szkół podstawowych w województwie mazowieckim.
Bezpieczne ferie zimowe 2025
Aby ferie zimowe przebiegły szczęśliwie i wszyscy wypoczęci wrócili do swoich domów, należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, obowiązujących podczas spędzania tego czasu w miejscu zamieszkania: Zabawa na śniegu, zjazdy z górki, jazda na nartach czy łyżwach oraz inne szaleństwa na śniegu mogą sprawić wiele radości i wzmocnić naszą kondycję należy pamietać jednak, że podstawą, jak zwykle, jest zdrowy rozsądek i ostrożność!
Zasady bezpieczeństwa podczas wypoczynku zimowego
Uśpij ekrany, obudź świadomość: Mini poradnik dla rodziców
W dobie powszechnego dostępu do technologii, kluczowe jest zrozumienie, jak wpływa ona na nasze dzieci. Przedstawiamy Państwu krótki poradnik "Uśpij ekrany, obudź świadomość", który pomoże Wam zyskać wiedzę na temat bezpiecznego i zdrowego korzystania przez dzieci z urządzeń elektronicznych.
W poradniku znajdziecie cenne wskazówki dotyczące:
- Ustalania zasad korzystania z technologii
- Rozpoznawania oznak uzależnienia od ekranu
- Wspierania aktywności fizycznej i społecznej
- Promowania kreatywnego wykorzystania technologii
Zachęcamy do zapoznania się z załączonym plikiem oraz do refleksji nad rolą, jaką technologia odgrywa w życiu Waszych dzieci. Wspólnie możemy stworzyć zdrowsze i bardziej zrównoważone środowisko cyfrowe.
Uśpij ekrany- obudź świadomość
Szanowni Rodzice,
Zachęcamy do zapoznania się z Listem Ministra Edukacji oraz Ministra Zdrowia, który dotyczy skutecznej ochrony przed nowotworami powodowanymi przez wirus brodawczaka ludzkiego (HPV). Dokument ten podkreśla znaczenie profilaktyki oraz edukacji na temat HPV, który jest jedną z głównych przyczyn wielu nowotworów, w tym raka szyjki macicy. List zawiera informacje na temat dostępnych szczepień oraz zalecanych działań, które mogą pomóc w ochronie zdrowia naszych dzieci. Zachęcamy do lektury listu oraz do podjęcia rozmowy z dziećmi na temat znaczenia szczepień i profilaktyki zdrowotnej. Wszelkie pytania i wątpliwości można kierować do nauczycieli i wychowawców.
List Ministra Edukacji i Ministra Zdrowia do rodziców
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego 2024
Z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego pragniemy zwrócić Waszą uwagę na znaczenie zarządzania emocjami w życiu codziennym. W załączonym pliku znajdziecie szczegółowe informacje na temat skutecznych metod radzenia sobie z emocjami, które mogą być kluczowe dla zdrowia psychicznego Waszych dzieci.
Zarządzanie emocjami to nie tylko umiejętność, która pomaga w trudnych chwilach, ale także krok w stronę lepszego zrozumienia siebie i innych. Dzieci, które potrafią identyfikować i nazywać swoje uczucia, łatwiej radzą sobie z wyzwaniami wychowawczymi oraz sytuacjami społecznymi.
Zachęcamy do zapoznania się z materiałem i wspierania dzieci w rozwijaniu tej ważnej umiejętności. Pamiętajmy, że zdrowie psychiczne jest fundamentem dobrego samopoczucia i sukcesów życiowych.
Zarzadzanie emocjami krok w stronę zdrowia psychicznego
Informacja na temat zagrożeń dotyczących e-papierosów
W załączonym pliku znajdą Państwo istotne informacje na temat potencjalnych zagrożeń związanych ze stosowaniem elektronicznych papierosów. Zwracamy uwagę na rosnący problem uzależnienia, zagrożenia dla zdrowia oraz wpływ na rozwój psychiczny i fizyczny młodzieży. Zachęcamy do zapoznania się z treścią dokumentu oraz do rozmów z dziećmi na temat bezpieczeństwa i zdrowych wyborów. Wspólna edukacja jest kluczowa w budowaniu świadomości na temat tych zagrożeń.
Informacja na temat zagrożeń dotyczących e-papierosów
Standardy Ochrony Małoletnich
Informujemy, że dostępny jest dokument dotyczący Standardów Ochrony Małoletnich. Zasady te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony naszych uczniów, a także promowanie zdrowego i bezpiecznego środowiska edukacyjnego. Zachęcamy do zapoznania się z załączonymi standardami, które obejmują m.in. procedury zgłaszania przypadków naruszenia bezpieczeństwa, zasady wykorzystywania mediów społecznościowych oraz szkolenia dla pracowników. Państwa zaangażowanie i świadomość są kluczowe w tworzeniu bezpiecznej przestrzeni dla naszych dzieci.
Zarządzanie emocjami – krok w stronę zdrowia psychicznego
Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na niezwykle ważny temat, jakim jest zarządzanie emocjami. W dzisiejszych czasach umiejętność radzenia sobie z własnymi uczuciami jest kluczowa dla zdrowia psychicznego zarówno dzieci, jak i dorosłych. Załączony plik zawiera praktyczne wskazówki oraz strategie, które mogą pomóc w lepszym rozumieniu i zarządzaniu emocjami. Dzięki nim dzieci będą mogły skuteczniej radzić sobie z wyzwaniami, które napotykają w codziennym życiu, co przyczyni się do ich ogólnego dobrostanu. Zachęcamy do zapoznania się z materiałem i wspierania dzieci w rozwijaniu umiejętności emocjonalnych. Razem możemy stworzyć środowisko sprzyjające zdrowiu psychicznemu w naszej społeczności szkolnej.
Zarzadzanie emocjami krok w stronę zdrowia psychicznego
Bezpieczna szkoła – zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne
W dzisiejszych czasach bezpieczeństwo uczniów jest priorytetem dla każdej placówki edukacyjnej. W dokumencie „Bezpieczna szkoła – zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne” omówione zostały różnorodne zagrożenia, z jakimi mogą się spotkać uczniowie, zarówno w sferze fizycznej, jak i cyfrowej. W zakresie bezpieczeństwa fizycznego zwracamy uwagę na konieczność monitorowania obiektów szkolnych, organizację szkoleń z zakresu pierwszej pomocy oraz stworzenie procedur reagowania w sytuacjach kryzysowych. Z kolei w kontekście bezpieczeństwa cyfrowego, podkreślamy znaczenie edukacji dotyczącej ochrony danych osobowych, rozpoznawania zagrożeń w sieci oraz umiejętności zachowania bezpiecznego w Internecie. Zachęcamy rodziców, do zapoznania się z naszymi zaleceniami i wspólnego działania na rzecz stworzenia bezpiecznego środowiska edukacyjnego, w którym każdy będzie mógł rozwijać swoje umiejętności i talenty bez obaw o swoje bezpieczeństwo. Wspólnie możemy zadbać o bezpieczną przyszłość naszych dzieci!
Fonoholizm – Symptomy i Wyzwania
Fonoholizm, definiowany jako nadmierne uzależnienie od urządzeń mobilnych, staje się coraz powszechniejszym problemem wśród młodzieży. Objawy tego zjawiska mogą obejmować:
- Ciągła potrzeba korzystania z telefonu – Osoby dotknięte fonoholizmem często odczuwają przymus nieustannego sprawdzania powiadomień i mediów społecznościowych.
- Izolacja społeczna – Zwiększona ilość czasu spędzanego z telefonem może prowadzić do ograniczenia interakcji z rodziną i przyjaciółmi.
- Problemy ze snem – Używanie telefonu przed snem może wpływać na jakość snu i powodować trudności w zasypianiu.
- Obniżona koncentracja – Nieustanne powiadomienia mogą rozpraszać i utrudniać skupienie się na nauce czy codziennych obowiązkach.
- Zaburzenia nastroju – Brak dostępu do telefonu może prowadzić do frustracji, lęku czy depresji.
Warto podjąć działania mające na celu ograniczenie czasu spędzanego z telefonem oraz promowanie zdrowych nawyków cyfrowych wśród uczniów. Edukacja na temat fonoholizmu to klucz do wpływania na świadome korzystanie z technologii w codziennym życiu.


