Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku, publiczne szkoły są zobowiązane do udzielania wsparcia psychologiczno-pedagogicznego zarówno uczniom, jak i ich rodzicom oraz nauczycielom, organizując pomoc zgodnie z zasadami określonymi w tym dokumencie.
Psychologiczno-pedagogiczną opieką objęci są wszyscy uczniowie, ze szczególnym uwzględnieniem tych, którzy:
- mają specjalne potrzeby edukacyjne, wymagające dyscyplinowania sposobu nauczania i metod pracy,
- posiadają niepełnosprawność,
- wykazują niedostosowanie społeczne lub są zagrożeni tym zjawiskiem,
- mają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne,
- borykają się z zaburzeniami zachowania lub emocji,
- posiadają szczególne uzdolnienia,
- doświadczają specyficznych trudności w nauce,
- mają problemy z kompetencjami językowymi i sprawnością,
- cierpią na choroby przewlekłe,
- przeżywają sytuacje kryzysowe lub traumatyczne,
- mają trudności edukacyjne,
- są dotknięci zaniedbaniem środowiskowym, co wiąże się z sytuacją życiową ucznia i rodziny oraz sposobem spędzania czasu wolnego,
- zmagają się z trudnościami w adaptacji związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą szkoły, jak również uczniowie, którzy uczęszczali do szkół za granicą,
- mogą posiadać opinie lub nie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.
Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne obejmuje w szczególności:
- identyfikację i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia,
- rozpoznawanie jego możliwości psychofizycznych oraz czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w szkole,
- tworzenie warunków, które sprzyjają aktywnemu i pełnemu uczestnictwu ucznia w życiu szkoły oraz społeczności lokalnej,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych,
- doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli, by zwiększyć efektywność wsparcia dla uczniów.
Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne zapewniają:
- nauczyciele,
- wychowawcy,
- specjaliści, w tym psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni.
Działania w ramach wsparcia są organizowane we współpracy z:
- rodzicami uczniów,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi szkołami i instytucjami,
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wspierającymi rodziny, dzieci i młodzież.
Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w szkołach odbywa się zarówno podczas codziennej pracy z uczniami, jak i za pomocą zintegrowanych działań nauczycieli oraz specjalistów i obejmuje różne formy, takie jak:
- zajęcia rewalidacyjne,
- rozwijanie uzdolnień,
- zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się,
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- specjalistyczne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne czy rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym,
- zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- dostosowane ścieżki kształcenia,
- porady i konsultacje,
- warsztaty.
Procedura organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach
Dokument zawiera szczegółowe zasady oraz kroki, które mają na celu wspieranie uczniów w ich rozwoju społecznym, dydaktycznym i emocjonalnym. Procedura opisuje, jak identyfikować potrzeby uczniów wymagających wsparcia, a także jak efektywnie organizować pomoc przez nauczycieli oraz inne osoby zaangażowane w proces edukacyjny. Celem tych działań jest stworzenie przyjaznego i wspierającego środowiska, w którym każdy uczeń ma szansę na pełny rozwój. Zapewniamy, że każdy uczeń, bez względu na trudności, ma szansę na pełny rozwój i osiągnięcie sukcesów edukacyjnych.
Procedura organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Procedura Obsługi Osób z Niepełnosprawnościami
W naszej szkole kierujemy się zasadą równości i dostępności dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich potrzeb. Dlatego stworzyliśmy dokument, który określa standardy obsługi osób z niepełnosprawnościami. Procedura ta ma na celu zapewnienie wszechstronnej pomocy oraz wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w szkole, a także dostosowanie naszych działań do indywidualnych potrzeb uczniów. Zachęcamy do zapoznania się z pełnym tekstem procedury.
Procedura określająca standard obsługi osób z niepełnosprawnościami