Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku, publiczne szkoły są zobowiązane do udzielania wsparcia psychologiczno-pedagogicznego zarówno uczniom, jak i ich rodzicom oraz nauczycielom, organizując pomoc zgodnie z zasadami określonymi w tym dokumencie.

Psychologiczno-pedagogiczną opieką objęci są wszyscy uczniowie, ze szczególnym uwzględnieniem tych, którzy:

  • mają specjalne potrzeby edukacyjne, wymagające dyscyplinowania sposobu nauczania i metod pracy,
  • posiadają niepełnosprawność,
  • wykazują niedostosowanie społeczne lub są zagrożeni tym zjawiskiem,
  • mają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne,
  • borykają się z zaburzeniami zachowania lub emocji,
  • posiadają szczególne uzdolnienia,
  • doświadczają specyficznych trudności w nauce,
  • mają problemy z kompetencjami językowymi i sprawnością,
  • cierpią na choroby przewlekłe,
  • przeżywają sytuacje kryzysowe lub traumatyczne,
  • mają trudności edukacyjne,
  • są dotknięci zaniedbaniem środowiskowym, co wiąże się z sytuacją życiową ucznia i rodziny oraz sposobem spędzania czasu wolnego,
  • zmagają się z trudnościami w adaptacji związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą szkoły, jak również uczniowie, którzy uczęszczali do szkół za granicą,
  • mogą posiadać opinie lub nie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.

Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne obejmuje w szczególności:

  • identyfikację i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia,
  • rozpoznawanie jego możliwości psychofizycznych oraz czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w szkole,
  • tworzenie warunków, które sprzyjają aktywnemu i pełnemu uczestnictwu ucznia w życiu szkoły oraz społeczności lokalnej,
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych,
  • doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli, by zwiększyć efektywność wsparcia dla uczniów.

Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne zapewniają:

  • nauczyciele,
  • wychowawcy,
  • specjaliści, w tym psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni.

Działania w ramach wsparcia są organizowane we współpracy z:

  • rodzicami uczniów,
  • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
  • placówkami doskonalenia nauczycieli,
  • innymi szkołami i instytucjami,
  • organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wspierającymi rodziny, dzieci i młodzież.

Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w szkołach odbywa się zarówno podczas codziennej pracy z uczniami, jak i za pomocą zintegrowanych działań nauczycieli oraz specjalistów i obejmuje różne formy, takie jak:

  • zajęcia rewalidacyjne,
  • rozwijanie uzdolnień,
  • zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się,
  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
  • specjalistyczne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne czy rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym,
  • zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
  • dostosowane ścieżki kształcenia,
  • porady i konsultacje,
  • warsztaty.

Procedura organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach

Dokument zawiera szczegółowe zasady oraz kroki, które mają na celu wspieranie uczniów w ich rozwoju społecznym, dydaktycznym i emocjonalnym. Procedura opisuje, jak identyfikować potrzeby uczniów wymagających wsparcia, a także jak efektywnie organizować pomoc przez nauczycieli oraz inne osoby zaangażowane w proces edukacyjny. Celem tych działań jest stworzenie przyjaznego i wspierającego środowiska, w którym każdy uczeń ma szansę na pełny rozwój. Zapewniamy, że każdy uczeń, bez względu na trudności, ma szansę na pełny rozwój i osiągnięcie sukcesów edukacyjnych.

Procedura organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Procedura Obsługi Osób z Niepełnosprawnościami

W naszej szkole kierujemy się zasadą równości i dostępności dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich potrzeb. Dlatego stworzyliśmy dokument, który określa standardy obsługi osób z niepełnosprawnościami. Procedura ta ma na celu zapewnienie wszechstronnej pomocy oraz wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w szkole, a także dostosowanie naszych działań do indywidualnych potrzeb uczniów. Zachęcamy do zapoznania się z pełnym tekstem procedury.

Procedura określająca standard obsługi osób z niepełnosprawnościami