Projekt realizowany jest w klasie 8 na innowacji z języka polskiego pt. „Historia w literaturze zapisana”  oraz w klasach 4-7 na lekcjach języka polskiego i historii. 

Cele ogólne projektu:

- rozwijanie wiedzy historycznej dotyczącej Powstania Warszawskiego,

- budowanie tożsamości narodowej uczniów, rozbudzanie uczuć patriotycznych,

- ukazanie wpływu wojny na losy powstańców, cywilów i dzieci,

- poznanie życiorysów Powstańców,

- zapoznanie uczniów z materiałami źródłowymi (filmy, zdjęcia, ilustracje, teksty źródłowe),

- uświadomienie młodzieży konieczności kształtowania świadomości narodowej i postaw patriotycznych,

- uświadomienie konieczności dbania o pokój na świecie,

 - poznanie lektur obowiązkowych: twórczości K. K. Baczyńskiego,

- poznanie lektur uzupełniających: „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego oraz powieści „Galop’44” Moniki Kowaleczko-Szumowskiej, „Ziela na kraterze” Wańkowicza

- rozwijanie kompetencji kluczowych. 

Treści realizowane na lekcjach:

1.    Przebieg Powstania Warszawskiego,

2.    Codzienność w czasie powstania (żywność, zdrowie i higiena),

3.    Symbole Polski Walczącej,

4.    Trzy Warszawy – ulice, schrony i podziemie,

5.    Cywile podczas Powstania Warszawskiego,

6.    Młodociani  żołnierze Powstania Warszawskiego,

7.    Dzieci w czasie powstania - Harcerska Poczta Polowa,

8. Powstanki – warszawskie kobiety

9.    Krzysztof Kamil Baczyński – poeta walczącej stolicy (wiersze wybrane),

10.    Życie i śmierć Krystyny Wańkowiczówny („Ziele na kraterze” M. Wańkowicza),

11.  Emocje rodzica po stracie dziecka (list do Krysi z „Ziela na kraterze” M. Wańkowicza).

12.  Dlaczego powinniśmy pamiętać o Powstańcach? 

13.  Jak nie dopuścić do kolejnej wojny? Co jest w życiu ważne?

Spodziewane efekty

W wyniku realizacji projektu uczeń:

- zapamięta treść lektur obowiązkowych i uzupełniających,

- będzie posiadał szeroką wiedzę dotyczącą Powstania Warszawskiego i II wojny światowej,

- będzie potrafił powiązać elementy świata przedstawionego utworu z właściwym tytułem i autorem;

- będzie wiedział, jakie dzieła literackie powiązać z motywami wojny, pokoju, walki,

- będzie umiał argumentować, wyciągać wnioski i formułować opinie,

- poszerzy zasób słownictwa,

- poćwiczy technikę pisania różnych form wypowiedzi w powiązaniu z lekturami szkolnymi,

- rozwinie kompetencje kluczowe.

 

Lektury dla klas 7-8 szkoły podstawowej (w całości lub fragmenty):

  1. Pamiętnik z powstania warszawskiego – Miron Białoszewski,
  2. Ziele na kraterze – Wańkowicz (fragmenty dotyczące Powstania Warszawskiego),
  3. Galop’44 – Monika Kowaleczko-Szumowska,
  4. K. K. Baczyński – poezja,
  5. Archiwum Historii Mówionej – Muzeum Powstania Warszawskiego [dostęp: https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej.html]

Lektury dla klas 4-6 szkoły podstawowej:

  1. Asiunia – Joanna Papuzińska,
  2. Czy wojna jest dla dziewczyn? – Paweł Beręsewicz,
  3. Chwaty. Kolorowanki, łamigłówki i inne zadania – Wydawca: Muzeum Powstania Warszawskiego.

Metody pracy:

  • zastosowanie TiK,
  • zastosowanie metody projektu,
  • utrwalenia z uczniami wybranej formy wypowiedzi,