Projekt realizowany jest w klasie 8 na innowacji z języka polskiego pt. „Historia w literaturze zapisana” oraz w klasach 4-7 na lekcjach języka polskiego i historii.
Cele ogólne projektu:
- rozwijanie wiedzy historycznej dotyczącej Powstania Warszawskiego,
- budowanie tożsamości narodowej uczniów, rozbudzanie uczuć patriotycznych,
- ukazanie wpływu wojny na losy powstańców, cywilów i dzieci,
- poznanie życiorysów Powstańców,
- zapoznanie uczniów z materiałami źródłowymi (filmy, zdjęcia, ilustracje, teksty źródłowe),
- uświadomienie młodzieży konieczności kształtowania świadomości narodowej i postaw patriotycznych,
- uświadomienie konieczności dbania o pokój na świecie,
- poznanie lektur obowiązkowych: twórczości K. K. Baczyńskiego,
- poznanie lektur uzupełniających: „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego oraz powieści „Galop’44” Moniki Kowaleczko-Szumowskiej, „Ziela na kraterze” Wańkowicza
- rozwijanie kompetencji kluczowych.
Treści realizowane na lekcjach:
1. Przebieg Powstania Warszawskiego,
2. Codzienność w czasie powstania (żywność, zdrowie i higiena),
3. Symbole Polski Walczącej,
4. Trzy Warszawy – ulice, schrony i podziemie,
5. Cywile podczas Powstania Warszawskiego,
6. Młodociani żołnierze Powstania Warszawskiego,
7. Dzieci w czasie powstania - Harcerska Poczta Polowa,
8. Powstanki – warszawskie kobiety
9. Krzysztof Kamil Baczyński – poeta walczącej stolicy (wiersze wybrane),
10. Życie i śmierć Krystyny Wańkowiczówny („Ziele na kraterze” M. Wańkowicza),
11. Emocje rodzica po stracie dziecka (list do Krysi z „Ziela na kraterze” M. Wańkowicza).
12. Dlaczego powinniśmy pamiętać o Powstańcach?
13. Jak nie dopuścić do kolejnej wojny? Co jest w życiu ważne?
Spodziewane efekty
W wyniku realizacji projektu uczeń:
- zapamięta treść lektur obowiązkowych i uzupełniających,
- będzie posiadał szeroką wiedzę dotyczącą Powstania Warszawskiego i II wojny światowej,
- będzie potrafił powiązać elementy świata przedstawionego utworu z właściwym tytułem i autorem;
- będzie wiedział, jakie dzieła literackie powiązać z motywami wojny, pokoju, walki,
- będzie umiał argumentować, wyciągać wnioski i formułować opinie,
- poszerzy zasób słownictwa,
- poćwiczy technikę pisania różnych form wypowiedzi w powiązaniu z lekturami szkolnymi,
- rozwinie kompetencje kluczowe.
Lektury dla klas 7-8 szkoły podstawowej (w całości lub fragmenty):
- Pamiętnik z powstania warszawskiego – Miron Białoszewski,
- Ziele na kraterze – Wańkowicz (fragmenty dotyczące Powstania Warszawskiego),
- Galop’44 – Monika Kowaleczko-Szumowska,
- K. K. Baczyński – poezja,
- Archiwum Historii Mówionej – Muzeum Powstania Warszawskiego [dostęp: https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej.html]
Lektury dla klas 4-6 szkoły podstawowej:
- Asiunia – Joanna Papuzińska,
- Czy wojna jest dla dziewczyn? – Paweł Beręsewicz,
- Chwaty. Kolorowanki, łamigłówki i inne zadania – Wydawca: Muzeum Powstania Warszawskiego.
Metody pracy:
- zastosowanie TiK,
- zastosowanie metody projektu,
- utrwalenia z uczniami wybranej formy wypowiedzi,