(z wykorzystaniem metody symultaniczno-sekwencyjnej prof. Jagody Cieszyńskiej)

       Metoda symultaniczno-sekwencyjna (metoda sylabowa, metoda krakowska) to skuteczna metoda nauki czytania opracowana przez doświadczonego logopedę prof. Jagodę Cieszyńską. To sposób na połączenie nauki czytania z terapią i rozwojem mowy, dlatego sprawdza się zarówno u dzieci rozwijających się typowo, jak i tych potrzebujących dodatkowego wsparcia (z opóźnionym rozwojem mowy, spektrum autyzmu, dysleksją, afazją). Metoda ta rozwija pamięć symultaniczną (postrzeganie całościowe) i pamięć sekwencyjną (postrzeganie linearne – po kolei). Dzieci przechodzą przez etapy zgodnie z naturalnym rozwojem mowy od samogłoski- sylaby otwartej- sylaby zamkniętej- wyraz. Najpierw nabywają umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby, a dopiero potem na głoski. Poznają sylaby, którym nadawane jest znaczenie, dzięki czemu proces zapamiętania materiału staje się łatwiejszy. Metoda ta jest świetnym sposobem zdobywania umiejętności czytania ze zrozumieniem.

Co robimy na zajęciach?

·      Poznajemy sylaby i samogłoski przez ruch, śpiew i zabawę

·      Ćwiczymy słuch fonemowy i analizę wzrokową

·      Uczymy się globalnego rozpoznawania wyrazów

·      Pracujemy z kartami, obrazkami i tekstami dopasowanymi do możliwości dziecka

Innowacja prowadzona jest na zajęciach rewalidacyjnych w klasie 2.