1. Innowacja pedagogiczna - programowa.
2. Tytuł innowacji: „Gry i zabawy ruchowe w klasie 3 jako propagowanie zdrowego stylu życia”.
3. Autor: Agata Koperska – Ścipień.
4. Czas trwania innowacji: od 1 grudnia 2019 roku do 1 czerwca 2020 roku.
5. Wprowadzenie zabaw i gier ruchowych do zajęć wychowania fizycznego w znacznym stopniu uatrakcyjnia je i korzystnie wpływa na relacje rówieśnicze w grupie klasowej. Nowatorstwo innowacji pedagogicznej będzie polegało na zmianie stylu życia uczniów poprzez aktywność fizyczną i zdrowe nawyki żywieniowe.
Cele ogólne innowacji:
- Stymulowanie i wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju, wyzwalanie aktywności ruchowej przez zabawy oparte na naturalnej potrzebie ruchu;
- Kształtowanie umiejętności i nawyków ruchowych indywidualnie, w grupie rówieśniczej
i rodzinnej;
- Wdrażanie do odpowiedzialności, samodzielności i samodyscypliny;
- Utrwalanie integracji klasowej ( szczególnie dzieci z niepełnosprawnością);
- Wdrażanie do zachowań prozdrowotnych przez wyrabianie nawyków higienicznych oraz nawyku codziennej aktywności ruchowej;
- Poprawa nawyków żywieniowych („5 porcji warzyw i owoców”);
- Poznanie podstawowych wiadomości z zakresu bezpieczeństwa zabaw i bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- Kształtowanie i podnoszenie odporności organizmu poprzez zajęcia na świeżym powietrzu;
- Kształtowanie prawidłowych relacji rówieśniczych;
- Wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
6. Adresatami innowacji pedagogicznej są uczniowie klasy trzeciej szkoły podstawowej. Innowacja pedagogiczna będzie prowadzona w jedenastoosobowej grupie. Zajęcia innowacyjne będą prowadzone w ramach zajęć wychowania fizycznego stanowiąc ich element.
7. Innowacja pedagogiczna „Gry i zabawy ruchowe w klasie trzeciej jako propagowanie zdrowego stylu życia” jest moją odpowiedzią na potrzeby dzieci w wieku wczesnoszkolnym, a także stanowi wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym w aktualnej podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego. Na podstawie wieloletnich obserwacji zauważyłam jak niesamowicie ważna dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym jest zabawa ruchowa. Głód ruchowy, który przypada w tym wieku jest bardzo silny. Natomiast poprzez zabawę dzieci najlepiej przyswajają wiedzę i najłatwiej „odkrywają świat”.
Zabawa towarzyszy człowiekowi od najmłodszych lat i prawdą jest, że „przestajemy się bawić nie dlatego, że się starzejemy, lecz starzejemy się dlatego, że przestajemy się bawić”.