Dziecko nosi w sobie muzykę spontaniczną, która chce się ujawnić.

Jeżeli pomożemy dziecku rozwinąć muzykę, która jest w nim,

uczynimy ją istotą nie tylko lepszą i szlachetniejszą,

lecz również bardziej szczęśliwą"

É. Souriau

Nazwa innowacji:

„Przedszkolaki w krainie muzyki”

Autor:
Ewelina Górska

Główny cel innowacji:
Rozwijanie ekspresji muzycznej i ruchowej.

Szczegółowe cele innowacji:

 

  • rozwijanie zainteresowań i zdolności muzycznych
  • kształtowanie kreatywności i twórczości muzycznej
  • wyrabianie umiejętności aktywnego słuchania muzyki
  • kształcenie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
  • rozwijanie umiejętności tanecznych
  • podniesienie poziomu kultury muzycznej i ruchowej
  • kształcenie poczucia rytmu i zróżnicowania intonacyjnego
  • wyzwolenie pozytywnych emocji, obniżenie napięcia, wprowadzenie w stan odprężenia i dobrego samopoczucia
  • wspomaganie w rozpoznawaniu własnych uzdolnień i możliwości
  • nabywanie umiejętności współdziałania w grupie
  • usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych oraz ich koordynacji
  • kształtowanie u dzieci lepszej koncentracji, skupienia uwagi

Warunki realizacji:

Program przewiduje prowadzenie zajęć muzyczno-ruchowych raz w tygodniu. Zajęcia w dwóch grupach przedszkolnych.

Planując należy uwzględnić szereg wskazań:

  • podczas każdego zajęcia należy dać dzieciom okazję do swobodnego ruchu
  • trzeba stosować różne pomoce urozmaicające przebieg zajęć
  • w każdej jednostce zajęć, powinny być jakieś elementy nowe i atrakcyjne dla dzieci
  • podczas zajęć wykorzystane zostaną instrumenty muzyczne

Bardzo ważne kryteria wg których będzie realizowany program:

  • zwrócenie uwagi na wiek dzieci w grupie
  • cele dydaktyczne i wychowawcze
  • formy zajęć stosowanych w grupie
  • tematykę zajęć
  • uroczystości i święta przypadające w tym okresie

Metody:
W realizacji treści wykorzystane zostaną metody typowe dla edukacji muzycznej:

  • metoda problemowo–twórcza – stosowana w tworzeniu muzyki (samodzielne tworzenie akompaniamentu do piosenki, ilustracje muzyczne do wierszy, melodie, rytmy, układy ruchowe). Jej zastosowanie pozwala ma wyzwolenie inwencji twórczej dziecka i zaangażowania jego myślenia;
  • metoda problemowo–analityczna – stosowana w czasie słuchania muzyki, w celu kształcenia umiejętności percepcji.
  • metodę ekspresji, która polega na umożliwieniu dzieciom kontaktu z dziełem muzycznym.
  • metoda organizowania i rozwoju działalności muzycznej dziecka, której głównym celem jest zintegrowanie różnorodnych form i metod pracy wychowawczych np. podczas przygotowania do uroczystości, spektakli muzycznych, koncertów itp.

Podczas zajęć zastosowane zostaną również metody:

  • Emila Jacquesa Dalcroze’a
  • Carla Orffa
  • aktywnego słuchania muzyki Batti Strauss
  • Pedagogiki zabawy KLANZA
  • Gra na instrumentach – tworzenie akompaniamentu do wybranych przez dzieci utworów.

Formy:

  • śpiew
  • gra na instrumentach
  • ruch przy muzyce
  • słuchanie muzyki
  • tworzenie muzyki

Miejsce:

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach

 

Rodzaj innowacji:

Programowa, organizacyjna