„Dziecko nosi w sobie muzykę spontaniczną, która chce się ujawnić.
Jeżeli pomożemy dziecku rozwinąć muzykę, która jest w nim,
uczynimy ją istotą nie tylko lepszą i szlachetniejszą,
lecz również bardziej szczęśliwą"
É. Souriau
Nazwa innowacji:
„Przedszkolaki w krainie muzyki”
Autor:
Ewelina Górska
Główny cel innowacji:
Rozwijanie ekspresji muzycznej i ruchowej.
Szczegółowe cele innowacji:
- rozwijanie zainteresowań i zdolności muzycznych
- kształtowanie kreatywności i twórczości muzycznej
- wyrabianie umiejętności aktywnego słuchania muzyki
- kształcenie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
- rozwijanie umiejętności tanecznych
- podniesienie poziomu kultury muzycznej i ruchowej
- kształcenie poczucia rytmu i zróżnicowania intonacyjnego
- wyzwolenie pozytywnych emocji, obniżenie napięcia, wprowadzenie w stan odprężenia i dobrego samopoczucia
- wspomaganie w rozpoznawaniu własnych uzdolnień i możliwości
- nabywanie umiejętności współdziałania w grupie
- usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych oraz ich koordynacji
- kształtowanie u dzieci lepszej koncentracji, skupienia uwagi
Warunki realizacji:
Program przewiduje prowadzenie zajęć muzyczno-ruchowych raz w tygodniu. Zajęcia w dwóch grupach przedszkolnych.
Planując należy uwzględnić szereg wskazań:
- podczas każdego zajęcia należy dać dzieciom okazję do swobodnego ruchu
- trzeba stosować różne pomoce urozmaicające przebieg zajęć
- w każdej jednostce zajęć, powinny być jakieś elementy nowe i atrakcyjne dla dzieci
- podczas zajęć wykorzystane zostaną instrumenty muzyczne
Bardzo ważne kryteria wg których będzie realizowany program:
- zwrócenie uwagi na wiek dzieci w grupie
- cele dydaktyczne i wychowawcze
- formy zajęć stosowanych w grupie
- tematykę zajęć
- uroczystości i święta przypadające w tym okresie
Metody:
W realizacji treści wykorzystane zostaną metody typowe dla edukacji muzycznej:
- metoda problemowo–twórcza – stosowana w tworzeniu muzyki (samodzielne tworzenie akompaniamentu do piosenki, ilustracje muzyczne do wierszy, melodie, rytmy, układy ruchowe). Jej zastosowanie pozwala ma wyzwolenie inwencji twórczej dziecka i zaangażowania jego myślenia;
- metoda problemowo–analityczna – stosowana w czasie słuchania muzyki, w celu kształcenia umiejętności percepcji.
- metodę ekspresji, która polega na umożliwieniu dzieciom kontaktu z dziełem muzycznym.
- metoda organizowania i rozwoju działalności muzycznej dziecka, której głównym celem jest zintegrowanie różnorodnych form i metod pracy wychowawczych np. podczas przygotowania do uroczystości, spektakli muzycznych, koncertów itp.
Podczas zajęć zastosowane zostaną również metody:
- Emila Jacquesa Dalcroze’a
- Carla Orffa
- aktywnego słuchania muzyki Batti Strauss
- Pedagogiki zabawy KLANZA
- Gra na instrumentach – tworzenie akompaniamentu do wybranych przez dzieci utworów.
Formy:
- śpiew
- gra na instrumentach
- ruch przy muzyce
- słuchanie muzyki
- tworzenie muzyki
Miejsce:
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach
Rodzaj innowacji:
Programowa, organizacyjna