INNOWACJA PEDAGOGICZNA  organizacyjno-metodyczna pt. „Prowadzimy dialog z tekstem literackim”, której autorką jest Małgorzata Zegarek,  została rozpoczęta we wrześniu 2020 roku, trwa do czerwca 2022 roku i spełnia wymogi edukacyjne zawarte w aktualnej podstawie programowej dla  II etapu edukacyjnego.  Główną przyczyną opracowania innowacji z języka polskiego była potrzeba znalezienia sposobów zainteresowania uczniów lekturami, aby dzieci  miały możliwość stawania się  bardziej świadomymi czytelnikami. 

Autor:  Małgorzata Zegarek

Temat:  Prowadzimy dialog z tekstem literackim

Przedmiot:  Język polski, plastyka

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna (Kontynuacja innowacji prowadzonej w klasie IV)

Realizator:  Małgorzata Zegarek

Data wprowadzenia:  wrzesień 2020 r.

Data zakończenia:  czerwiec  2022 r.

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy V w roku szkolnym 2020/2021 a klasy VI w roku szkolnym  2021/2022. Innowacja realizowana będzie  zatem w ciągu   dwóch  lat.

Zajęcia innowacyjne odbywają się w ramach  zajęć obowiązkowych z języka polskiego i plastyki oraz  dodatkowej jednej godziny lekcyjnej w tygodniu.

Innowacja ma na celu szerzenie idei czytelnictwa wśród uczniów z wykorzystaniem metody dialogowej w pracy z tekstami literackimi. Ma ona zachęcać uczniów do  czytania oraz motywować ich do   różnorodnych działań twórczych . Uczniowie na innowacyjnych zajęciach dokonują przełożenia treści lektur na inne formy wyrazu artystycznego, poznają dodatkowe lektury  uzupełniające.

Założenia ogólne

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy V w roku szkolnym 2020/2021 , a  klasy VI w roku szkolnym  2021/2022.;
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

- wdrożenie pracy metodą dialogową

- wykorzystanie Kart Literackich wg założeń  Klanza, samodzielne wykonywanie kart literackich

- omówienie  dodatkowych dwóch lektur  (podanych w  podstawie programowej lektur uzupełniających)

- przełożenie treści lektur na inne formy wyrazu artystycznego

Cel główny:

- rozwój  zamiłowania do literatury poprzez stosowanie różnych form pracy z książką