1. Innowacja metodyczna
2. Autor: Patrycja Wieczorek
3. Tytuł: „Mój zeszyt do języka polskiego jest OK”
4. Czas trwania: rok szkolny 2020/21.
To innowacja oparta o proces oceniania kształtującego. OK zeszyt wykorzystuje ocenianie kształtujące do pracy z zeszytem ucznia i budowanie partnerstwa pomiędzy nauczycielem i uczniem w uczeniu się i nauczaniu. OK zeszyt jest własnością uczniów i pomaga im się uczyć, dla nauczycieli stanowi pomoc przy monitorowaniu ich pracy oraz wyciąganiu wniosków do planowania nauczania.
Cele ogólne innowacji pedagogicznej
- Wspieranie uczniów w uczeniu się poprzez stosowanie elementów oceniania kształtującego w pracy na lekcji;
- Motywowanie do nauki;
- Wprowadzenie poczucia odpowiedzialności za własne uczenie się;
OK zeszyt to forma współpracy pomiędzy uczniem i nauczycielem, w której uczeń monitoruje swój proces uczenia się, zaś nauczyciel wykorzystuje ocenianie kształtujące do skutecznego nauczania
Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny i z pełnym zaangażowaniem.
- Uczą się krytycznego podejścia do działań swoich i innych.
- Mają możliwość korzystania z zasobów wiedzy umieszczonych we własnych notatkach.
- Uczą się sposobów uczenia się.
Nauczyciel:
- Wykorzystuje swój warsztat pracy, ale także ustawicznie go modyfikuje i poszerza.
- Towarzyszy uczniowi w procesie uczenia się.
W OK zeszycie powinny znaleźć się stałe elementy, które tworzone są przez nauczyciela lub samodzielnie przez ucznia na początku, w trakcie lub pod koniec lekcji. Są to: cel lekcji. pytanie kluczowe, kryteria sukcesu (NaCoBeZu)- niezwykle ważne w procesie uczenia się, ponieważ precyzują konkretne wymagania i umiejętności. Dzięki nim uczeń wie, co musi umieć i jak ma to osiągnąć.