1. Innowacja metodyczna

2. Autor: Patrycja Wieczorek

3. Tytuł: „Mój zeszyt do języka polskiego jest OK” 

4. Czas trwania: rok szkolny 2020/21.

To innowacja oparta o proces oceniania kształtującego. OK zeszyt wykorzystuje ocenianie kształtujące do pracy z zeszytem ucznia i budowanie partnerstwa pomiędzy nauczycielem i uczniem w uczeniu się  i nauczaniu. OK zeszyt jest własnością uczniów i pomaga im się uczyć, dla nauczycieli stanowi pomoc przy monitorowaniu ich pracy oraz wyciąganiu wniosków do planowania nauczania.

Cele ogólne innowacji pedagogicznej

- Wspieranie uczniów w uczeniu się poprzez stosowanie elementów oceniania kształtującego w pracy na lekcji;

- Motywowanie do nauki;

- Wprowadzenie poczucia odpowiedzialności za własne uczenie się;

OK zeszyt to forma współpracy pomiędzy uczniem i nauczycielem, w której uczeń monitoruje swój proces uczenia się, zaś nauczyciel wykorzystuje ocenianie kształtujące  do skutecznego nauczania

Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej

Uczniowie:

- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny  i z pełnym zaangażowaniem.

- Uczą się krytycznego podejścia do działań swoich i innych.

- Mają możliwość korzystania z zasobów wiedzy umieszczonych we własnych notatkach.

- Uczą się sposobów uczenia się.

 Nauczyciel:

- Wykorzystuje swój warsztat pracy, ale także ustawicznie go modyfikuje i poszerza.

- Towarzyszy uczniowi w procesie uczenia się.

W  OK zeszycie powinny znaleźć się stałe elementy, które tworzone są przez nauczyciela lub samodzielnie przez ucznia na początku,   w trakcie lub pod koniec lekcji. Są to: cel lekcji. pytanie kluczowe, kryteria sukcesu (NaCoBeZu)- niezwykle ważne w procesie uczenia się, ponieważ precyzują konkretne wymagania i umiejętności. Dzięki nim uczeń wie, co musi umieć i jak ma to osiągnąć.

moj_ok_zeszytjpg [400x298]