,Czytanie to moja supermoc”
z wykorzystaniem metody symultaniczno-sekwencyjnej prof. Jagody Cieszyńskiej
Autor
Anna Kalbarczyk
Termin wprowadzenia i trwania
Rok szkolny 2023-2024
Od 1 października do 31 maja
Zajęcia będą odbywać się regularnie i trwać około 15 min.
Zasięg innowacji
Innowacją zostaną objęte dzieci korzystające z moich zajęć rewalidacyjnych.
W realizację włączeni zostaną rodzice.
Rodzaj innowacji
Metodyczna
Cel główny innowacji
- wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka
- rozwijanie i stymulacja funkcji językowych i komunikacyjnych
- kształtowanie gotowości do podjęcia nauki czytania
- zainteresowanie umiejętnością czytania
- wspieranie czynności intelektualnych potrzebnych w dalszym rozwoju i edukacji
- opanowanie podstawowych umiejętności czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną (krakowską), czytanie samogłosek, sylab otwartych, zamkniętych oraz prostych wyrazów.
Charakterystyka innowacji
Metoda symultaniczno-sekwencyjna (metoda sylabowa, metoda krakowska) to skuteczna metoda nauki czytania opracowana przez doświadczonego logopedę prof. Jagodę Cieszyńską. To sposób na połączenie nauki czytania z terapią i rozwojem dziecka. Metoda wykorzystywana jest przez terapeutów pracujących z dziećmi, które nie umieją jeszcze czytać lub z dziećmi mającymi problemy z czytaniem (zagrożonymi dysleksją), ale również dzieci bez problemów edukacyjnych. Metoda ta rozwija pamięć symultaniczną (postrzeganie całościowe) i pamięć sekwencyjną (postrzeganie linearne – po kolei) . Przyspiesza rozwój mowy.
Głównym założeniem metody sylabowej jest nauka czytania sylabami. Dzieci przechodzą przez etapy zgodnie z rozwojem mowy samogłoska- sylaba
otwarta- sylaba zamknięta- wyraz. Uczą się odczytywać sylaby, a nie pojedyncze litery. Nikt nie słyszy spółgłosek w izolacji (np. wymawiając spółgłoskę “p”, posługujemy się sylabą “py” lub “pe”). Dziecko najpierw nabywa umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby, a dopiero potem na głoski.
Dzieci poznają sylaby, którym nadawane jest znaczenie, dzięki czemu proces zapamiętania materiału staje się łatwiejszy. Metoda ta jest świetnym sposobem zdobywania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Jej stosowanie nie wymaga nabycia umiejętności głoskowania czy literowania.
Przewidziane efekty
Dla szkoły:
- wzbogacenie zajęć rewalidacyjnych
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków
- podniesienie jakości pracy szkoły
Dla uczestników:
- czytają sylaby, proste wyrazy i zdania pojedyncze ze zrozumieniem
- biorą aktywny udział w zajęciach
- są zmotywowane do nauki czytania
- chętniej podejmują wyzwania edukacyjne
- wierzą we własne możliwości
- mają ukształtowaną gotowość do nauki czytania