„Dziecko nosi w sobie muzykę spontaniczną, która chce się ujawnić.
Jeżeli pomożemy dziecku rozwinąć muzykę, która jest w nim,
uczynimy ją istotą nie tylko lepszą i szlachetniejszą,
lecz również bardziej szczęśliwą"
É. Souriau
Nazwa innowacji:
„Przedszkolaki w krainie muzyki”
Autor:
Ewelina Górska
Główny cel innowacji:
Rozwijanie ekspresji muzycznej i ruchowej.
Szczegółowe cele innowacji:
rozwijanie zainteresowań i zdolności muzycznych
kształtowanie kreatywności i twórczości muzycznej
wyrabianie umiejętności aktywnego słuchania muzyki
kształcenie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
rozwijanie umiejętności tanecznych
podniesienie poziomu kultury muzycznej i ruchowej
kształcenie poczucia rytmu i zróżnicowania intonacyjnego
wyzwolenie pozytywnych emocji, obniżenie napięcia, wprowadzenie w stan odprężenia i dobrego samopoczucia
wspomaganie w rozpoznawaniu własnych uzdolnień i możliwości
nabywanie umiejętności współdziałania w grupie
usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych oraz ich koordynacji
kształtowanie u dzieci lepszej koncentracji, skupienia uwagi
Warunki realizacji:
Program przewiduje prowadzenie zajęć muzyczno-ruchowych raz w tygodniu. Zajęcia w dwóch grupach przedszkolnych.
Planując należy uwzględnić szereg wskazań:
podczas każdego zajęcia należy dać dzieciom okazję do swobodnego ruchu
trzeba stosować różne pomoce urozmaicające przebieg zajęć
w każdej jednostce zajęć, powinny być jakieś elementy nowe i atrakcyjne dla dzieci
podczas zajęć wykorzystane zostaną instrumenty muzyczne
Bardzo ważne kryteria wg których będzie realizowany program:
zwrócenie uwagi na wiek dzieci w grupie
cele dydaktyczne i wychowawcze
formy zajęć stosowanych w grupie
tematykę zajęć
uroczystości i święta przypadające w tym okresie
Metody:
W realizacji treści wykorzystane zostaną metody typowe dla edukacji muzycznej:
metoda problemowo–twórcza – stosowana w tworzeniu muzyki (samodzielne tworzenie akompaniamentu do piosenki, ilustracje muzyczne do wierszy, melodie, rytmy, układy ruchowe). Jej zastosowanie pozwala ma wyzwolenie inwencji twórczej dziecka i zaangażowania jego myślenia;
metoda problemowo–analityczna – stosowana w czasie słuchania muzyki, w celu kształcenia umiejętności percepcji.
metodę ekspresji, która polega na umożliwieniu dzieciom kontaktu z dziełem muzycznym.
metoda organizowania i rozwoju działalności muzycznej dziecka, której głównym celem jest zintegrowanie różnorodnych form i metod pracy wychowawczych np. podczas przygotowania do uroczystości, spektakli muzycznych, koncertów itp.
Podczas zajęć zastosowane zostaną również metody:
Emila Jacquesa Dalcroze’a
Carla Orffa
aktywnego słuchania muzyki Batti Strauss
Pedagogiki zabawy KLANZA
Gra na instrumentach – tworzenie akompaniamentu do wybranych przez dzieci utworów.
Formy:
śpiew
gra na instrumentach
ruch przy muzyce
słuchanie muzyki
tworzenie muzyki
Miejsce:
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach
Rodzaj innowacji:
Programowa, organizacyjna