„Wychowanie to sztuka pomagania dziecku odkryć swoje własne możliwości”
Maria Montessori
Pedagog szkolny: mgr Filip Kozyra
Zgłoś się do pedagoga szkolnego, gdy:
- Czujesz się niedoceniany i samotny.
- Masz trudności w komunikacji z nauczycielem.
- Doświadczasz problemów w rodzinie.
- Znajdujesz się w niekorzystnej sytuacji materialnej.
- Chcesz podzielić się swoją radością lub osiągnięciem.
- Pragniesz pomóc innym, ale nie wiesz, jak to zrobić.
- Masz interesujące pomysły, którymi chcesz się z kimś podzielić.
- Przyjdź z każdą sprawą, z którą samodzielnie nie potrafisz sobie poradzić.
Nauczyciele mogą oczekiwać:
- Pomocy w identyfikacji przyczyn trudności w nauce oraz niepowodzeń uczniów.
- Analizy ocen i opinii na temat uczniów z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Wsparcia w realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych zgodnych z Programem Wychowawczym- Profilaktycznym, takich jak organizacja imprez profilaktycznych, zajęcia z młodzieżą oraz realizowanie programów profilaktycznych, a także zajęcia dotyczące wyboru przyszłej szkoły i zawodu.
- Pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych uczniów, w tym prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami i ich rodzicami w przypadku wystąpienia problemów wychowawczych.
Rodzice uczniów mogą oczekiwać pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej:
- Trudności w nauce lub występujące niepowodzenia szkolne.
- Zmiany w zachowaniu dziecka lub trudności w relacjach z rówieśnikami.
- Uzyskanie informacji na temat przyszłej ścieżki edukacyjno-zawodowej dziecka.
Wszystkie rozmowy, które odbywasz z pedagogiem szkolnym, są całkowicie poufne. To, co powiesz, pozostaje między wami, nawet jeśli pedagog będzie zachęcał Cię do podzielenia się swoimi sprawami z innymi osobami – ostateczna decyzja zawsze należy do Ciebie. Możesz liczyć na życzliwe podejście i zrozumienie, niezależnie od tematu, z którym się zgłosisz. Będziesz starannie wysłuchany/a.
W § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1280 z późn. zm.) określono, że do zadań pedagoga i psychologa w szkole należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.