Logopeda szkolny: mgr Paulina Pikiewicz
Logopeda to specjalista udzielający pomocy osobom z trudnościami w językowym porozumiewaniu się. Zajmuje się diagnozowaniem i terapią zaburzeń mowy, wymowy i komunikacji zarówno dzieci jak i dorosłych. Celem pracy logopedycznej są nie tylko ćwiczenia w zakresie rozwijania sprawności narządów mowy, artykulacji i fonacji, ale także rozwijanie komunikacji językowej dziecka, wzbogacanie słownictwa, poprawności gramatycznej i stylistycznej wypowiedzi. W terapii logopedycznej stosuje się różnorodne ćwiczenia, gry, zabawy, techniki pobudzające aktywność słowną oraz pomagające opanować poprawną wymowę głosek czy też komunikację.
ZADANIA LOGOPEDY:
1. Przeprowadzanie badań przesiewowych, których celem jest ustalanie stanu mowy uczniów.
2. Diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników organizowanie pomocy logopedycznej.
3. Kierowanie na badania specjalistyczne do laryngologa, foniatry, ortodonty, psychologa (w uzasadnionych przypadkach).
4. Prowadzenie terapii logopedycznej dla dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy.
5. Organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w pisaniu i czytaniu.
6. Pedagogizacja rodziców.
7. Współpraca z wychowawcami, pedagogiem, psychologiem szkolnym.
KIEDY DO LOGOPEDY?
Od najwcześniejszych lat dziecka należy zwracać uwagę na ważny element rozwoju psychofizycznego dziecka, jakim jest mowa. Należy udać się do logopedy, gdy u dziecka zaobserwuje się następujące symptomy:
1 R.Ż |
· nie wypowiada samodzielnie kilku prostych wyrazów np. baba, mama, · nie rozumie prostych poleceń popartych gestem, nazw znanych osób, przedmiotów, czynności · oddycha przez usta, buzia jest ciągle otwarta |
2 R.Ż |
· nie zaczyna łączyć wyrazów (nie pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe np. mama am, tata papa) · nie pojawiają się początki fleksji- najpierw deklinacja np. kot- koty, mama-mamy. |
3 R.Ż |
· nie buduje wszystkich typów zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie, · nie wypowiada prawidłowo głosek: k,g,f,w,t,d,n,b,l,ś,ź,ć,dź · język „wchodzi” między zęby przy wymowie głosek ś,ź,ć,dź lub s,z,c, dz, · pije z butelki lub ssie smoczek |
4 R.Ż |
· nie wypowiada prawidłowo głosek s,z,c,dz zastępując je głoskami ś, ź, ć,dź · ma trudności z nazywaniem przedmiotów · mowa jest niezrozumiała dla otoczenia ma trudności z zapamiętywaniem wyrazów, zdań, wierszyków |
5 R.Ż |
· nie wypowiada prawidłowo głosek: sz, rz, cz, dż · nie potrafi podzielić na sylaby wyrazu, · myli podobnie brzmiące wyrazy np. bułka- półka · przekręca trudniejsze wyrazy · w wypowiedziach pojawiają się błędy gramatyczne |
6 R.Ż |
· nie wypowiada prawidłowo głoski r oraz wyżej wymienionych · nie różnicuje głosek, np. s-sz · przekręca długie wyrazy · nie rozumie kontekstu sytuacyjnego |
7 R.Ż |
· ma znaczne trudności z nauką czytania i pisania, · podczas czytania myli litery podobne, np. d-b · w wypowiedziach pojawiają się błędy gramatyczne, fleksyjne i składniowe. |
Z WADY WYMOWY SIĘ NIE WYRASTA!
Jeśli terapia logopedyczna nie zostanie rozpoczęta na czas, wada wymowy może się utrwalić, co w wieku szkolnym prowadzi do problemów z czytaniem i pisaniem. Może to również wywoływać u dziecka trudności emocjonalne. Niezredukowane wady wymowy przed ukończeniem 6. roku życia mogą skutkować frustracją i zniechęceniem do nauki, co często objawia się nieśmiałością, lękiem oraz zamykaniem się w sobie z powodu braku szkolnych osiągnięć. Dziecko w wieku 6 lat powinno już prawidłowo wymawiać wszystkie głoski języka polskiego.