„Musimy położyć większy nacisk na to, co dziecko może zrobić, zamiast na to,
czego nie może zrobić”
Dr Temple Grandin
Pedagog specjalny: mgr Joanna Gołaszewska-Lucedarska
PEDAGOG SPECJALNY W SZKOLE:
- Współpracuje z nauczycielami, wychowawcami i innymi specjalistami zatrudnionymi w szkole i w placówkach wspierających uczniów, ale także z rodzicami oraz uczniami.
- Diagnozowuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów .
- Rozwiązuje problemy dydaktyczne i wychowawcze uczniów.
- Rekomenduje Dyrektorowi działania w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły oraz szeroko rozumianej dostępności.
- Wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron.
- Określa niezbęde do nauki warunki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, w tym technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
- Współpracuje z zespołem mającym opracować dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU.
- Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom ale także nauczycielom.
- Współpracuje z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym instytucji wspierających dziecko i rodzinę.
Akty prawne:
- rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2022 r. poz. 1593),
- rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2022 r. poz. 1594).