„Musimy położyć większy nacisk na to, co dziecko może zrobić, zamiast na to,
czego nie może zrobić”

Dr Temple Grandin

 Pedagog specjalny: mgr Joanna Gołaszewska-Lucedarska

PEDAGOG SPECJALNY W SZKOLE:

  • Współpracuje z nauczycielami, wychowawcami i innymi specjalistami zatrudnionymi w szkole i w placówkach wspierających uczniów,  ale także z rodzicami oraz uczniami.
  • Diagnozowuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów .
  • Rozwiązuje problemy dydaktyczne i wychowawcze uczniów.
  • Rekomenduje Dyrektorowi działania w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły  oraz szeroko rozumianej dostępności.
  • Wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron. 
  • Określa niezbęde do nauki warunki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, w tym technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
  • Współpracuje z zespołem mającym opracować  dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU. 
  • Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom ale także nauczycielom.
  • Współpracuje z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym instytucji wspierających dziecko i rodzinę.

 

Akty prawne:

  • rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2022 r. poz. 1593),
  • rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2022 r. poz. 1594).