Mój pierwszy biznes

Podstawowym celem warsztatów było uświadomienie uczniom roli pieniądza w procesie zakupów z podziałem na: realizatorów - czyli jak się przygotować od strony technicznej do sprzedaży produktów, kupujących - czyli wszystkich uczniów szkoły, którzy podczas dokonywania zakupów rozważali, jakiego zakupu dokonać oraz na jaki zakup uczniom wystarczy środków pieniężnych. Przez tydzień trwały przygotowania, począwszy od zakupu potrzebnych rzeczy do przygotowania dekoracji oraz produktów do kawiarenki, po stworzenie menu. Uczniowie z klasy 7 przygotowali miejsce do przeprowadzenia warsztatów oraz wykonali dekorację w klimacie romantycznej kawiarenki. Uczniowie – wspólnicy miniprzedsiębiorstwa opracowali pomysł na produkt, przygotowali biznesplan przedsięwzięcia, zgromadzili niezbędny kapitał, podjęli działania marketingowe – przygotowali plakaty, ulotki, produkowali ciasta i desery,  sprzedawali swoje produkty, podejmowali ryzyko biznesowe oraz prowadzili dokumentację finansową swojego przedsiębiorstwa. Kawiarenka została zorganizowana 10 stycznia w szkole. Uczniowie Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej ustalili kolejność korzystania z usług przedsiębiorstwa przez innych uczniów, obsługiwali klientów, przyjmowali i rozliczali pieniądze. Nauczyciele - opiekunowie warsztatów czuwali nad zachowaniem wszelkich zasad higieny oraz bezpieczeństwa podczas trwania warsztatów. Uczniowie kształtowali wiele kompetencji kluczowych, w tym matematyczne, ale najważniejszy  cel to  rozwijanie umiejętności społecznych przez praktyczne działanie oraz poznanie podstaw przedsiębiorczości na temat obiegu pieniądza w gospodarce, czyli jego ruchu okrężnego, który jest procesem przemieszczania się pieniądza pomiędzy różnymi podmiotami, takimi jak: przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe, banki, państwo i zagranica. Poprzez te warsztaty  uczniowie poznali uproszczony schemat obiegu okrężnego w gospodarce, gdyż nie uwzględniał on udziału państwa, została pominięta wymiana handlowa z innymi państwami, schemat ten zakładał, że całość dochodów gospodarstw domowych jest wydawana na zakup dóbr i usług.

Uczniowie klasy 7 już wiedzą, jak zorganizować kawiarenkę, gdzie kupić niezbędne produkty, jak oszacować koszty, jak wykonać menu i jak stworzyć przyjazną atmosferę w kawiarence, obsługując klientów. Potrafią też przygotować kawę, herbatę, obliczyć należność, wydać resztę i przeliczyć otrzymane napiwki.

 

Walentynki z NBP

Uczniowie z klasy 7 przygotowali miejsce do przeprowadzenia warsztatów oraz wykonali dekorację zawierającą elementy nawiązujące do tematyki walentynek. Nauczyciele - opiekunowie warsztatów, czuwali nad zachowaniem wszelkich zasad higieny oraz bezpieczeństwa podczas trwania warsztatów. Klasa 7 przygotowała biznesplan. Podstawowym celem warsztatów było uświadomienie uczniom roli pieniądza w procesie zakupów z podziałem na: realizatorów - czyli jak się przygotować od strony technicznej do sprzedaży produktów, kupujących - czyli wszystkich uczniów szkoły, którzy podczas dokonywania zakupów rozważali jakiego zakupu dokonać oraz na jaki zakup uczniom wystarczy środków pieniężnych. Uczniowie klasy 7 przeprowadzali warsztaty podczas przerw tak, aby każdy uczeń miał możliwość zakupienia wybranego deseru. Z pomocą opiekunów-nauczycieli przyjmowali ustalone opłaty.

 

Dzień Kobiet z NBP

Dzień Kobiet z NBP był dniem pełnym radości i szczególnych atrakcji! Uczennice mogły zacząć dzień od zakupienia zdrowej przekąski za symboliczną złotówkę, aby zadbać o swoje zdrowie i energię na cały dzień nauki. Po tym, jak zjadły smaczny posiłek, uczennice otrzymały specjalne dyplomy za ich ciężką pracę i zaangażowanie w życie szkolne. Następnie każda uczennica miała szansę wylosować dodatkowe bonusy, które sprawiły, że ten dzień był jeszcze bardziej wyjątkowy. Była to możliwość dodatkowego nieprzygotowania z dowolnego przedmiotu, o jedno pytanie mniej na sprawdzianie z konkretnego przedmiotu lub nawet pół oceny wyżej na sprawdzianie. To doskonała okazja, aby uczniowie poczuli się docenieni i zmotywowani do dalszej nauki.

Zakup zdrowej przekąski za symboliczną złotówkę przez uczniów połączony był z postawą związaną z Bankiem Narodowym Polskim (NBP). Z jednej strony, decyzja o zakupie zdrowej przekąski za niską cenę może świadczyć o oszczędności i gospodarności. Podobnie jak NBP dba o stabilność finansową kraju i podejmuje działania mające na celu zabezpieczenie gospodarki, uczniowie dbają o swoje zdrowie i wybierają tanią, a jednocześnie wartościową przekąskę. Z drugiej strony, decyzja o zakupie zdrowej przekąski może być związana z dbałością o własne zdrowie i kondycję fizyczną, co może być porównywane do roli NBP w dbaniu o stabilność polskiej waluty i kondycję finansową kraju. Podobnie jak uczniowie inwestują w zdrowe odżywianie, tak także NBP podejmuje działania mające na celu zapewnienie stabilności gospodarczej Polski. W ten sposób, zakup zdrowej przekąski za symboliczną złotówkę może być uznany za wyraz zarówno oszczędności, jak i dbałości o swoje zdrowie, co może być porównywane z działaniami i rolą Narodowego Banku Polskiego w obydwu tych obszarach. Dzień kobiet w szkole podstawowej to doskonały sposób na uhonorowanie wszystkich uczennic za ich wysiłek i zaangażowanie w naukę. To również idealna okazja do wspólnego świętowania i budowania więzi wśród dziewczyn. Dzień Kobiet był  pełen uśmiechu, radości i pozytywnych emocji dla wszystkich uczennic!

 

 

Projektowanie własnego banknotu. Pieniądz jako małe dzieło sztuki

Uczniowie z klasy 7 przygotowali prezentację na temat banknotów obiegowych, banknotów okolicznościowych oraz tego co powinno znajdować się na każdym banknocie. Temat warsztatów przyciągnął uwagę uczniów klas młodszych. Uczniowie z uwagą i zaciekawieniem brali czynny udział w omawianiu elementów składowych banknotów. Mogli dowiedzieć się jak wyglądają zabezpieczenia banknotów, kto projektował nowożytne banknoty w Polsce oraz jak wyglądają banknoty okolicznościowe.

Po krótkim omówieniu prezentacji przez uczennice klasy 7, pozostali uczniowie mieli okazję obejrzeć cenne monety numizmatyczne oraz usłyszeć o ich wartości historycznej oraz pieniężnej.

Część druga warsztatów polegała na przeprowadzeniu przez klasę 7 zajęć na temat projektowania banknotów, pieniądz jako małe dzieło sztuki.

Rezultatem warsztatów były piękne projekty wykonane przez uczniów oraz wiedza jaką mieli okazję przyswoić w trakcie prezentacji.

 

Rozszyfrowanie skrótu NBP – warsztaty plastyczno- techniczne

Zajęcia nagrywane przez uczniów kl. 7.  Warsztaty rozpoczęły się ro rozmową na temat instytucji NBP. Dzieci rozszyfrowały napis NBP – Narodowy Bank Polski. Napis ozdobiły i pokolorowały. Następnie kredkami i ołówkiem odbiły awers i rewers monet. Kolejnym etapem było wycięcie i naklejenie odbitych monet i utworzenie skrótu NBP.

 

Dzień Mincerza

Podczas warsztatów przedszkolaki dowiedziały się, gdzie powstają banknoty, a gdzie monety. Poznały zawód mincerza. Następnie stworzyły masę solną, z której wycinały kółeczka i stempelkami odbijały cyfry. Przy użyciu farb malowały powstałe monety, zwracając uwagę na użycie odpowiednich kolorów. Wartość wykonanych pieniążków mogły poznać podczas zabawy w sklep.

 

Robimy monety i banknoty długopisami 3D

Warsztaty polegające na tworzeniu monety i banknotów za pomocą długopisów 3D to kreatywna i interaktywna forma zajęć. Uczestnicy mieli okazję nauczyć się technik kreowania trójwymiarowych obiektów przy użyciu specjalnych narzędzi. Podczas warsztatów mieli możliwość stworzenia własnych projektów, które następnie mogli zabrać ze sobą jako pamiątkę. Ta forma zajęć nie tylko rozwija zdolności manualne, ale także stymuluje wyobraźnię i pomaga w rozwijaniu kreatywności.

 

Chemiczne zasoby portfela

Na warsztatach zorganizowanych przez siódmoklasistów w obecności klasy piątej uczniowie zaprezentowali doświadczenia badając chemiczne zasoby portfela. Głównym celem było pokazanie przez uczniów właściwości chemicznych monet i banknotów takich jak: zapach, smak, toksyczność, palność, aktywność chemiczna. Uczniowie kształtowali umiejętności związane z projektowaniem i przeprowadzaniem doświadczeń chemicznych w sposób bezpieczny z zachowaniem środków ostrożności. Dzięki eksperymentom zajęcia były atrakcyjne i dostarczały uczniom wiele radości i satysfakcji. Na podstawie wykonanych doświadczeń i obserwacji uczniowie formułowali wnioski określając skład chemiczny pieniądza.

 

Przygotowanie metaplanu. Od płacidła do pieniądza elektronicznego

Działania uczniów z drużyny ukierunkowane zostały na współpracę i inwencję twórczą. Warsztaty były przygotowaniem do omówieniu tematu przyszłej lekcji wraz z nauczycielem. Przydzielone zostały zadania poszczególnym uczennicom i uczniom.  Uczniowie zaplanowali potrzebne materiały i rekwizyty, które pomogły w realizacji sprecyzowanego tematu naszego zadania. Efektem końcowym był przygotowany wspólnie metaplan.

Do przygotowania planszy/metaplanu uczniowie zakupili karton w formacie A1 - koloru niebieskiego, samoprzylepne, białe karteczki, samoprzylepne, różnokolorowe paski, flamastry – 4 kolory, duże, kolorowe magnesy, klej, nożyczki.

Dla prezentacji zachodzących w przeszłości przemian uczniowie przygotowali rekwizyty:   dwa słoiczki z miodem, słoik zawierający różnego rodzaju zboża, dziecięce zabawki: figurki zwierząt hodowlanych, dziecięcą biżuterię, modnie ubraną lalkę Barbie, modele samochodów osobowych, papierowe xero polskich banknotów 200 PLN i inne. Wszystkie wymienione stały się elementem wykonanej wystawki, która posłużyła przybliżeniu tematu.

Przygotowane zostały przez nauczyciela kartki papieru formatu A4 z napisami mówiącymi o rodzajach form płatności w dziejach: wymiana towarowa – barter, płacidła, kruszce jako grudki metali szlachetnych, pieniądz kruszcowy, pieniądz papierowy, pieniądz elektroniczny itp. Po rozmowie nauczyciela z podopiecznymi uczniowie przygotowali również kartoniki z nazwami środków towarowych, płacideł, najstarszych znanych pieniędzy kruszcowych, współczesnych walut, w tym polskiego złotego, którego stulecie świętujemy w 2024 roku, oraz rodzaje „pieniędzy elektronicznych” czy też przykłady dóbr materialnych i intelektualnych, które dowodzą postępu cywilizacyjnego człowieka.

 

Frazeologizmy o pieniądzach w formie graficznej

Warsztaty z udziałem uczniów klasy szóstej zostały przeprowadzone w dniu szóstego lutego 2024 r. Celem zajęć warsztatowych było stworzenie galerii  prac rysunkowych przedstawiających treść frazeologizmów o pieniądzach.

Nauczycielka wprowadziła uczniów w tematykę warsztatu, przypomniała krótko specyfikę frazeologizmów, które nie są sumą znaczeń pojedynczych wyrazów, lecz mają inne, ściśle określone znaczenie. Następnie wyjaśniła, na czym polega zadanie. Uczniowie otrzymali losowo wybrane karteczki z  wydrukowanymi frazeologizmami wraz z wyjaśnieniem ich znaczenia w języku polskim: Ktoś wyrzuca pieniądze w błoto <

Ktoś ma pieniędzy jak lodu <

Ktoś pierze brudne pieniądze <

Ktoś sypia/ leży na pieniądzach <

Maszynka do robienia pieniędzy <

Pieniądze się kogoś nie trzymają <

Grube pieniądze <

Za psie pieniądze<>

Bić pieniądze<< tłoczyć monety, drukować banknoty>>

Dochodzić do pieniędzy<

Obracać pieniędzmi<< operować pieniędzmi ulokowanymi w akcjach, w jakimś przedsiębiorstwie>>

Uczniowie, pracując pojedynczo lub w parach, mieli przedstawić  w  technice rysunkowej dosłowne znaczenie frazeologizmów, bazując na pierwszym skojarzeniu  po jego odczytaniu. Dlatego mają one  formę rysunków humorystycznych.  Ważne jest to, że  uczniowie poznali znaczenie wszystkich frazeologizmów.

Gotowe prace zostały przyklejone na arkusz,  tak stworzono galerię prac plastycznych- rysunkowych przedstawiających treść frazeologizmów o pieniądzach.

 

Jak chciałbym, żeby wyglądał budynek banku

Uczniowie zostali podzieleni na 5 grup. Zadaniem każdej z grup było pomalowanie części ściany banku. Wszyscy z zapałem przystąpili do wykonania zadania. Farbami malowali ściany banku z tektury, następnie po wyschnięciu wszystko razem zostało sklejone. W ten sposób powstał budynek banku.

 

Pomocnik oszczędzania - świnka - skarbonka

Uczniowie wspólnie wykonali,, świnkę - skarbonkę, która jest świetnym sposobem na oszczędzanie pieniędzy. W plastikowej butelce został wycięty otwór do wrzucania pieniędzy. Następnie dzieci ozdobiły skarbonkę kolorowym papierem i bibułą. Dorysowały markerem oczy. Wszyscy z zaangażowaniem wykonali zadanie. Ten wspólny projekt sprawił dzieciom radość.

 

Tworzymy grę planszową

W ramach warsztatów uczniowskich zostały wykonane gry planszowe popularyzujące  polskiego złotego i jego emisje w ciągu ostatnich 100 lat. Uczniowie przygotowując pytania nie tylko pogłębili swoją  wiedzę na temat historii procesu tworzenia polskiej  waluty  ale również z ogromnym zainteresowaniem poznawali tajniki współczesnej emisji pieniądza.

Zakres tematyczny dotyczył także funkcji pieniądza, obrotu gotówkowego oraz bezpieczeństwa obrotu gotówkowego w Polsce . Powstałe gry cieszyły się zainteresowaniem młodzieży ale także były lekcją  historii Polskiego Złotego.

Uczniowie bez żadnych problemów wskazują sposoby weryfikacji autentyczności banknotów,  znają  zasady użytkowania monet i banknotów w Polsce.

 

Monety w doświadczeniach fizycznych

W trakcie warsztatów uczniowie pokazali, jak monety podlegają działaniu siły ciążenia, co sprawiło, że młodsze dzieci mogły lepiej zrozumieć tę fundamentalną zasadę fizyki. Następnie prezentowali właściwości magnetyczne monet i pokazywali, jak mogą one przyciągać się do magnesów lub odpychać od siebie.

Jednak najbardziej emocjonującą częścią warsztatów był pokaz ruchu obrotowego monet. Uczniowie demonstrowali, jak monety mogą się obracać wokół własnej osi i jak można manipulować tym ruchem za pomocą zewnętrznych sił.

Dodatkowo, podczas warsztatów uczniowie pokazali również, w jaki sposób można efektywnie oczyścić monety, co może przyczynić się do wydłużenia ich czasu użytkowania. Dzięki tej praktycznej wskazówce młodzi uczestnicy mogli przekonać się, jak dbałość o monety może przynieść skutki praktyczne.

Podsumowując, warsztaty fizyczne z udziałem eksperymentów z monetami były nie tylko edukacyjne, ale również bardzo angażujące. Dzięki nim uczniowie mogli zainteresować się fizyką poprzez praktyczne i ciekawe doświadczenia.

 

Pieniądz NBP w kierunkach świata zakodowany

Zakodowanie prostokąta (dowolnego banknotu) według kierunków świata odnosi się do sposobu reprezentacji bądź opisu położenia, wymiarów oraz orientacji prostokąta, przy użyciu kierunków geograficznych jako punktów odniesienia. Może to być przydatne w różnych dziedzinach, takich jak geometria, projektowanie graficzne czy programowanie. Oto jak można opisać banknot według kierunków świata:

1.           Położenie punktu początkowego: Pierwszym krokiem jest określenie położenia punktu początkowego, czyli jego lewego dolnego rogu lub inaczej nazywanego wierzchołka. Można to zrobić poprzez podanie współrzędnych punktu początkowego w stosunku do początku układu współrzędnych.

2.           Kierunek długości (wschód/zachód): Następnie określa się, czy długość banknotu biegnie w kierunku wschodnim (na wschód) czy zachodnim (na zachód). Wartość długości może być wyrażana w jednostkach długości lub liczbach całkowitych, reprezentujących liczbę pól planszy kodowania.

3.           Kierunek szerokości (północ/południe): Kolejnym krokiem jest określenie czy szerokość banknotu biegnie w kierunku północnym (ku górze) czy południowym (ku dołowi). Podobnie jak w przypadku długości, wartość szerokości może być wyrażana w jednostkach długości lub liczbach całkowitych odpowiadających polom planszy.

4.           Wartość długości i szerokości: Następnie podaje się konkretne wartości długości i szerokości prostokąta, które mogą być wyrażane w pikselach, jednostkach długości (np. metrach lub centymetrach) lub w liczbach całkowitych odpowiadających liczbie pól planszy.

5.           Orientacja (pozioma/pionowa): W zależności od potrzeb, można także określić, czy banknot jest ustawiony w orientacji poziomej (szerokość większa od długości) czy pionowej (długość większa od szerokości).

Przykładowo, banknot można opisać jako "początek w punkcie (x, y), długość 10 jednostek na wschód, szerokość 6 jednostek na północ, orientacja pozioma". Takie kodowanie pozwala na precyzyjne określenie położenia i kształtu prostokąta, co jest przydatne w różnych zastosowaniach, takich jak rysowanie grafik, projektowanie układów przestrzennych czy programowanie ruchu obiektów.

 

Moneta w ołówku

Zajęcia „Moneta w ołówku” polegające na odrysowywaniu ołówkiem monety były bardzo pouczające i angażujące. Uczestnicy mieli okazję skupić się na detalach i proporcjach monety, co rozwijało umiejętności obserwacji oraz precyzji. Podczas zajęć mogli również uczyć się technik cieniowania i tworzenia perspektywy, aby odrysowany obiekt wyglądał jak najbardziej realistycznie.

Dodatkowo, odrysowywanie monet może być świetnym ćwiczeniem relaksacyjnym i terapeutycznym, pomagającym w redukcji stresu i poprawie koncentracji. Może też być doskonałą zabawą dla osób, które lubią rękodzieło i sztukę.

Podsumowując, zajęcia odrysowywania ołówkiem monety mogą być zarówno edukacyjne, jak i relaksacyjne, stanowiąc ciekawą formę spędzania czasu i rozwijania różnorodnych umiejętności artystycznych.

 

Tworzenie modelu monety za pomocą drukarki 3d

Proces tworzenia modelu monet za pomocą drukarki 3D jest dość innowacyjny i może stanowić zarówno wyzwanie technologiczne, jak i prawne. Oto ogólne etapy tego procesu:

1.           Projektowanie modelu monet: Pierwszym krokiem jest stworzenie modelu trójwymiarowego monety przy użyciu odpowiedniego oprogramowania do modelowania 3D. Ten model będzie podstawą dla procesu drukowania.

2.           Wybór materiału: Następnie należy wybrać odpowiedni materiał do wydruku. W przypadku tworzenia modelu monet – filament do wydruków 3D

3.           Drukowanie 3D: Po przygotowaniu modelu i wyborze materiału następuje faktyczne drukowanie 3D. Drukarka 3D buduje warstwa po warstwie, aż stworzy trójwymiarowy obiekt zgodnie z danymi z modelu.

4.           Obróbka po druku: Po zakończeniu drukowania modelu monety mogą wymagać dodatkowej obróbki, takiej jak polerowanie, aby uzyskać pożądany wygląd i fakturę.

5.           Weryfikowanie modelu monety z projektem.

6.           Przestrzeganie przepisów prawnych: Ważne jest również przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących produkcji i obiegu monet. Wiele krajów ma ścisłe regulacje dotyczące produkcji pieniądza, w tym także dotyczące fałszowania i podrabiania.

7.           Dostosowanie do standardów: Monety wyprodukowane za pomocą drukarki 3D powinny być zgodne z projektem

Proces tworzenia monet za pomocą drukarki 3D stanowi nowatorskie podejście do tworzenia modelu pieniądza, które może mieć różnorodne zastosowania, ale wymaga także uwzględnienia aspektów technologicznych, prawnych i bezpieczeństwa.

 

„The evolution of money” – ewolucja pieniędzy

Uczniowie poznali słownictwo związane z historią tworzenia pieniędzy, dowiedzieli  się,  jak przebiegał proces ustanowienia waluty. Uczniowie obejrzeli prezentację  „The evolution of money”, wypisali do zeszytu najważniejsze zwroty związane z historią pieniądza, stworzyli słowniczek „glossary”. Następnie  wykonali prace plastyczne z pomocą nauczyciela.