Informacje o programie Złote Szkoły NBP
Nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego programu edukacyjnego Złote Szkoły NBP. Ideą programu jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów. Temat przewodni tegorocznej edycji brzmi: POLSKI ZŁOTY W OBIEGU OD 100 LAT – NBP i jego funkcja emisyjna.
Na początku zawiązała się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, w skład której weszły koordynatorki: pani Justyna Sadowska i pani Patrycja Wieczorek oraz uczniowie z klasy 7: Michał Boczek, Nikola Boryczka, Rafał Cielniak, Alan Pysiak, Jakub Słomka, Lena Sumińska, Oliwier Szymański, Kamil Wieczorek, Zuzanna Wolak, Magdalena Żarłok. Drużyna zdobywała niezbędną wiedzę do wykonania trzech zadań: lekcja z ekonomią, warsztaty, debata oraz opracowała pomysły na ich realizację i przeprowadziła zadania programu.
Lekcja z ekonomią
Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej uczestniczyła w wielu lekcjach, które miały interdyscyplinarny charakter, łączyły tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy i skupione były wokół tematu: „Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna”. Uczniowie przygotowywali plakaty, prezentacje, wystawy, gazetki, organizowali przestrzeń do przeprowadzenia zajęć, prowadzili dokumentacje filmową, montowali filmy, robili zdjęcia, propagowali wśród innych uczniów wiedzę ekonomiczną, pracowali w zespole, rozwijali swoje kompetencje.
Debata szkolna
Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej włączyła się w organizację debat poświęconym tematowi przewodniemu programu. Uczniowie podczas debat klasowych zbierali materiały filmowe, które wykorzystali do przygotowania dokumentacji filmowej. Uczniowie z drużyny opracowali poszczególne argumenty i przygotowali cały scenariusz debaty szkolnej. Razem z koordynatorami zaprosili ekspertów na debatę. Pomagali w przygotowaniu dekoracji oraz organizacji przestrzeni sali, w której odbyła się debata. Przeprowadzili debatę oksfordzką, w której brały udział dwie drużyny: Propozycji i Opozycji, a ich członkowie wypowiadali się na dany temat. Wykorzystując program do obróbki filmów, zmontowali film.
Warsztat uczniowski
Uczniowie należący do Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej z pomocą opiekunów merytorycznych brali udział w organizacji wielu warsztatów utrwalających wiedzę z zakresu tematu przewodniego edycji. Zakupili potrzebne rzeczy do przygotowania dekoracji oraz produktów do kawiarenki, stworzyli menu, przygotowali miejsce do przeprowadzenia warsztatów oraz wykonali dekorację w klimacie romantycznej kawiarenki oraz nawiązujące do tematyki walentynek. Uczniowie – wspólnicy miniprzedsiębiorstwa opracowali pomysł na produkt, przygotowali biznesplan przedsięwzięcia, zgromadzili niezbędny kapitał, podjęli działania marketingowe – przygotowali plakaty, ulotki, produkowali ciasta i desery, sprzedawali swoje produkty, podejmowali ryzyko biznesowe oraz prowadzili dokumentację finansową swojego przedsiębiorstwa. Uczniowie Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej ustalili kolejność korzystania z usług przedsiębiorstwa przez innych uczniów, obsługiwali klientów, przyjmowali i rozliczali pieniądze. Podczas kolejnych warsztatów uczniowie z klasy 7 przygotowali prezentację na temat banknotów obiegowych, banknotów okolicznościowych oraz tego co powinno znajdować się na każdym banknocie. Wykorzystując program do obróbki filmów, zmontowali dokumentacje filmową ze wszystkich warsztatów.