Klasy OPA i OPB
Mała debata o wielkich sprawach - karta czy gotówka?
Debatę nagrywali uczniowie klasy 7, w której brali udział wychowankowie oddziałów przedszkolnych. Podczas debaty wychowankowie dyskutowali o zaletach i wadach płatności kartą i gotówką. Uporządkowali również wiedzę na temat gotówki, skąd się bierze i do czego nam jest potrzebna. Wysnuwali wnioski poparte własną obserwacją, czy lepiej jest płacić kartą czy gotówką. Argumentami przemawiającymi za płatnościami kartą jakie wymieniały dzieci byłe szybkość płatności, zajmowanie mało miejsca w portfelu. Za gotówką przemawiały argumenty możliwości płatności w każdym miejscu, możliwość doskonalenia umiejętności liczenia. Dzieci były aktywne i chętne do dyskusji.
Klasy 1-3
Czy korzystniej trzymać pieniądze w domu, czy w banku?
Edukację finansową uczniów należy zacząć już od najmłodszych lat. W dniu 8 lutego odbyła się debata pt.,, Czy korzystniej trzymać pieniądze w domu, czy w banku? Jedna drużyna podawała argumenty za trzymaniem pieniędzy w domu, druga drużyna zdecydowanie uważała, że lepszym miejscem na przechowanie pieniędzy będzie bank. Dzieci odpowiadały na zadawane przez nauczycieli pytania:
- Co to są pieniądze? -Skąd mamy pieniądze? -Co to są oszczędności? -Co to jest kieszonkowe? -Co to jest bank? -Jakie mamy pieniądze? -Czy warto oszczędzać? -Jak oszczędzamy? -Na co oszczędzamy?
Uczniowie doszli do wniosku, że lepszym i bezpieczniejszym miejscem na oszczędzanie i przetrzymywanie pieniędzy będzie bank.
Klasa 4
Kieszonkowe, za i przeciw.
Celem debaty było przedstawienie „za” i „przeciw” dotyczących pieniędzy kieszonkowych dla dzieci. Na koniec uczniowie przestawili wyciągnięte wnioski z debaty.
Klasa 5
Czy pieniądze dają szczęście?
Debata na temat tego, czy pieniądze dają szczęście, była bardzo ożywiona i kontrowersyjna. Z jednej strony uczniowie argumentowali, że posiadanie dużej ilości pieniędzy pozwala na spełnienie marzeń i zapewnienie sobie komfortowego życia, co z kolei przekłada się na poczucie szczęścia.
Z drugiej strony inni uczniowie podkreślali, że pieniądze nie są odpowiedzią na wszystkie problemy i nie gwarantują prawdziwego szczęścia. Argumentowali, że istotniejsze są wartości takie jak miłość, zdrowie, przyjaźń czy pasje, które nie mają ceny. Debata wywołała wiele emocji i skłoniła uczniów do refleksji nad swoimi priorytetami i wartościami. Ostatecznie, większość z nich doszła do wniosku, że pieniądze mogą przyczynić się do pewnego komfortu i zaspokojenia potrzeb materialnych, ale prawdziwe szczęście tkwi wewnątrz, w relacjach z innymi ludźmi oraz w zdrowym balansie między aspektami materialnymi i emocjonalnymi życia.
Klasa 6
Polski złoty czy Euro?
W debacie brały udział dwie drużyny – zwolennicy wprowadzenia w Polsce jako waluty obowiązującej Euro i zwolennicy pozostawienia naszej waluty narodowej Polskiego Złotego. Celem debaty było przekonanie publiczności do swojej tezy za pomocą argumentów. Debata składała się z czterech części. W pierwszej przedstawione zostały krótko obydwie waluty. W następnych dwóch drużyny przedstawiały swoje argumenty, a w ostatniej przedstawiono kryteria, które musi spełnić nasz kraj aby znaleźć się w strefie Euro.
Klasa 7-8
Zarzadzanie finansami przez nastolatków.
W debacie brała udział Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej oraz uczniowie klasy 8. Podczas debaty uczniowie poruszyli następujące tematy: skąd biorą się pieniądze i ile trzeba włożyć wysiłku, aby je zarobić, czy uczniowie podejmują dodatkowe prace zarobkowe, czy otrzymują kieszonkowe, czy potrafią oszczędzać, z jakich form płatności korzystają, czy planują swoje wydatki, gdzie robią zakupy, czy wiedzą, w co inwestować, czy popierają zakupy na kredyt. Uczniowie podzielili się swoimi doświadczeniami: część korzysta z gotówki, ponieważ jest to wygodniejsze i człowiek zachowuję więcej prywatności. Niektórzy korzystają z konta bankowego, karty płatniczej lub formy, jaką jest blik. Nastolatkowie posiadający konto mogą budować własną świadomość na temat finansów osobistych oraz nauczą się lepiej kontrolować swoje przychody oraz wydatki. Dawanie kieszonkowego jest dość powszechnym zwyczajem w Polsce. To właśnie ono od najmłodszych lat uczy wartości pieniądza i samodzielnego podejmowania decyzji, na co chcemy przeznaczyć zgromadzone środki. Można więc uznać, że jest to najstarszy i najczęściej stosowany przez rodziców sposób nauki wydawania i oszczędzania. Na podsumowanie uczniowie powiedzieli, jakie korzyści czerpią z zarządzania swoimi finansami. Im wcześniej nastolatkowie zaczną się uczyć zarządzać swoimi pieniędzmi, tym lepiej będą przygotowani do dorosłości i tych większych decyzji finansowych. Jedną z korzyści otrzymywania kieszonkowego jest uczenie się niezależności. Dzięki kieszonkowemu dzieci uczą się cenić pieniądze, uczą się o przydatności oszczędzania. Kieszonkowe uczy dzieci korzyści płynących z oszczędzania, ostrożnego wydawania i zarządzania pieniędzmi, a nauka oszczędzania w młodym wieku za pomocą kieszonkowego zachęca do oszczędzania na całe życie.
Debata szkolna
„Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna”. Czy bardziej opłaca się robić zakupy na kredyt czy za oszczędzone pieniądze?
W dniu 27 lutego została przeprowadzona debata pt. „Czy bardziej opłaca się robić zakupy na kredyt czy za oszczędzone pieniądze?”, którą przygotowała Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Jako publiczność wystąpili uczniowie klasy: 4,5,6,8. Uczniowie z drużyny opracowali poszczególne argumenty i przygotowali cały jej scenariusz. Na debatę przybył zaproszony gość oraz nauczyciele naszej szkoły. W roli eksperta wystąpili: pan doktor Jarosław Orczykowski – Zastępca Prezesa Zarządu do spraw Sprzedaży w Południowo – Mazowieckim Banku Spółdzielczym w Jedlińsku oraz pan Mariusz Turek – nauczyciel historii. Na początku prowadząca Nikola Boryczka przedstawiła definicję pieniądza. Zaproszeni eksperci przybliżyli historię pieniądza oraz zadania banku centralnego. Następnie uczniowie drużyny przeprowadzili debatę oksfordzką, w której brały udział dwie drużyny: Propozycji i Opozycji, a ich członkowie wypowiadali się na dany temat. Każda z grup liczyła trzech członków. Propozycja stała na stanowisku, że lepiej zakupy robić na kredyt. Opozycja natomiast była za dokonywaniem zakupów za oszczędności. W argumentację poszczególnych członków grup wsłuchiwała się publiczność, która na koniec zagłosowała, czyjej drużyny wystąpienie ją bardziej przekonało. Większość publiczności zagłosowała na drużynę Opozycji, która była za zakupami za oszczędności. Eksperci również wyrazili swoją opinię na temat przebiegu debaty oraz przedstawili stanowisko na temat oszczędzania i inwestycji. Głosowanie pokazało, że uczniowie naszej szkoły wolą nie podejmować ryzyka związanego z zakupami na kredyt, rozumieją, iż należy racjonalnie gospodarować pieniędzmi i oszczędzać, aby zaspokajać swoje potrzeby i realizować marzenia.