„Dziecko nosi w sobie muzykę spontaniczną, która chce się ujawnić. Jeżeli pomożemy dziecku rozwinąć muzykę, która jest w nim, uczynimy ją istotą nie tylko lepszą i szlachetniejszą, lecz również bardziej szczęśliwą"
É. Souriau
„Przedszkolaki w krainie muzyki”
Autor:
Ewelina Górska
Główny cel innowacji:
Rozwijanie ekspresji muzycznej i ruchowej.
Szczegółowe cele innowacji:
- rozwijanie zainteresowań i zdolności muzycznych;
- kształtowanie kreatywności i twórczości muzycznej;
- wyrabianie umiejętności aktywnego słuchania muzyki;
- kształcenie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej;
- rozwijanie umiejętności tanecznych;
- podniesienie poziomu kultury muzycznej i ruchowej;
- kształcenie poczucia rytmu i zróżnicowania intonacyjnego;
- wyzwolenie pozytywnych emocji, obniżenie napięcia, wprowadzenie w stan odprężenia i dobrego samopoczucia;
- wspomaganie w rozpoznawaniu własnych uzdolnień i możliwości;
- nabywanie umiejętności współdziałania w grupie;
- usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych oraz ich koordynacji;
- kształtowanie u dzieci lepszej koncentracji, skupienia uwagi;
Warunki realizacji:
Program przewiduje prowadzenie zajęć muzyczno-ruchowych raz w tygodniu. Zajęcia w dwóch grupach przedszkolnych.
Planując należy uwzględnić szereg wskazań:
- Podczas każdego zajęcia należy dać dzieciom okazję do swobodnego ruchu.
- Trzeba stosować różne pomoce urozmaicające przebieg zajęć.
- W każdej jednostce zajęć, powinny być jakieś elementy nowe i atrakcyjne dla dzieci.
- Podczas zajęć wykorzystane zostaną instrumenty muzyczne.
Bardzo ważne kryteria wg których będzie realizowany program: - Zwrócenie uwagi na wiek dzieci w grupie.
- Cele dydaktyczne i wychowawcze.
- Formy zajęć stosowanych w grupie.
- Tematykę zajęć.
- Yroczystości i święta przypadające w tym okresie.
Metody:
W realizacji treści wykorzystane zostaną metody typowe dla edukacji muzycznej:
- Metoda problemowo–twórcza – stosowana w tworzeniu muzyki (samodzielne tworzenie akompaniamentu do piosenki, ilustracje muzyczne do wierszy, melodie, rytmy, układy ruchowe). Jej zastosowanie pozwala ma wyzwolenie inwencji twórczej dziecka i zaangażowania jego myślenia.
- Metoda problemowo–analityczna – stosowana w czasie słuchania muzyki, w celu kształcenia umiejętności percepcji.
- Metodę ekspresji, która polega na umożliwieniu dzieciom kontaktu z dziełem muzycznym.
- Metoda organizowania i rozwoju działalności muzycznej dziecka, której głównym celem jest zintegrowanie różnorodnych form i metod pracy wychowawczych np. podczas przygotowania do uroczystości, spektakli muzycznych, koncertów itp.
Podczas zajęć zastosowane zostaną również metody: - Emila Jacquesa Dalcroze’a
- Carla Orffa
- Aktywnego słuchania muzyki Batti Strauss
- Pedagogiki zabawy KLANZA
- Gra na instrumentach – tworzenie akompaniamentu do wybranych przez dzieci utworów.
Formy: - śpiew;
- gra na instrumentach;
- ruch przy muzyce;
- słuchanie muzyki;
- tworzenie muzyki;
Miejsce:
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach
Rodzaj innowacji:
Programowa, organizacyjna