„Dziecko nosi w sobie muzykę spontaniczną, która chce się ujawnić. Jeżeli pomożemy dziecku rozwinąć muzykę, która jest w nim, uczynimy ją istotą nie tylko lepszą i szlachetniejszą, lecz również bardziej szczęśliwą"


É. Souriau

„Przedszkolaki w krainie muzyki”

Autor:

Ewelina Górska

Główny cel innowacji:

Rozwijanie ekspresji muzycznej i ruchowej.

Szczegółowe cele innowacji:

  • rozwijanie zainteresowań i zdolności muzycznych;
  • kształtowanie kreatywności i twórczości muzycznej;
  • wyrabianie umiejętności aktywnego słuchania muzyki;
  • kształcenie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej;
  • rozwijanie umiejętności tanecznych;
  • podniesienie poziomu kultury muzycznej i ruchowej;
  • kształcenie poczucia rytmu i zróżnicowania intonacyjnego;
  • wyzwolenie pozytywnych emocji, obniżenie napięcia, wprowadzenie w stan odprężenia i dobrego samopoczucia;
  • wspomaganie w rozpoznawaniu własnych uzdolnień i możliwości;
  • nabywanie umiejętności współdziałania w grupie;
  • usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych oraz ich koordynacji;
  • kształtowanie u dzieci lepszej koncentracji, skupienia uwagi;

Warunki realizacji: 

Program przewiduje prowadzenie zajęć muzyczno-ruchowych raz w tygodniu. Zajęcia w dwóch grupach przedszkolnych.

Planując należy uwzględnić szereg wskazań:

  • Podczas każdego zajęcia należy dać dzieciom okazję do swobodnego ruchu.
  • Trzeba stosować różne pomoce urozmaicające przebieg zajęć.
  • W każdej jednostce zajęć, powinny być jakieś elementy nowe i atrakcyjne dla dzieci.
  • Podczas zajęć wykorzystane zostaną instrumenty muzyczne.

    Bardzo ważne kryteria wg których będzie realizowany program:

  • Zwrócenie uwagi na wiek dzieci w grupie.
  • Cele dydaktyczne i wychowawcze.
  • Formy zajęć stosowanych w grupie.
  • Tematykę zajęć.
  • Yroczystości i święta przypadające w tym okresie.

Metody:

W realizacji treści wykorzystane zostaną metody typowe dla edukacji muzycznej:

  • Metoda problemowo–twórcza – stosowana w tworzeniu muzyki (samodzielne tworzenie akompaniamentu do piosenki, ilustracje muzyczne do wierszy, melodie, rytmy, układy ruchowe). Jej zastosowanie pozwala ma wyzwolenie inwencji twórczej dziecka i zaangażowania jego myślenia.
  • Metoda problemowo–analityczna – stosowana w czasie słuchania muzyki, w celu kształcenia umiejętności percepcji.
  • Metodę ekspresji, która polega na umożliwieniu dzieciom kontaktu z dziełem muzycznym.
  • Metoda organizowania i rozwoju działalności muzycznej dziecka, której głównym celem jest zintegrowanie różnorodnych form i metod pracy wychowawczych np. podczas przygotowania do uroczystości, spektakli muzycznych, koncertów itp.

    Podczas zajęć zastosowane zostaną również metody:
  • Emila Jacquesa Dalcroze’a
  • Carla Orffa
  • Aktywnego słuchania muzyki Batti Strauss
  • Pedagogiki zabawy KLANZA
  • Gra na instrumentach – tworzenie akompaniamentu do wybranych przez dzieci utworów.

    Formy:
  • śpiew;
  • gra na instrumentach;
  • ruch przy muzyce;
  • słuchanie muzyki;
  • tworzenie muzyki;

Miejsce:
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach


Rodzaj innowacji:
Programowa, organizacyjna