Języki obce naszą drogą ku przyszłości

Innowacja: metodyczno-programowa;

Tytuł: Języki obce naszą droga ku przyszłości;

Autor: Milena Machnio, Agata Pawluczyk-Syroka;

Czas trwania: od roku szkolnego 2017/2018 dla klas IV- VI (język niemiecki), klasy VI-VIII (języki angielski). Innowacja jest kontynuowana i na bieżąco wznawiana.

Program innowacji przeznaczony jest do realizacji w szkole na zajęciach edukacyjnych z języka niemieckiego oraz angielskiego. Celem tej innowacji jest wprowadzenie na stałe nauki języka niemieckiego od klasy IV Szkoły Podstawowej. Tematyka zajęć z języka niemieckiego i angielskiego jest spójna z zagadnieniami ujętymi w Postawie Programowej dla II etapu edukacyjnego.

Cele ogólne:

  • Rozwijanie pasji językowych uczniów;
  • Poszerzanie kompetencji językowych z zakresu posługiwania się językiem niemieckim oraz angielskim;
  • Rozwijanie umiejętności pisania, czytania, słuchania oraz mówienia w języku obcym;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat kultury i zwyczajów w krajach niemieckojęzycznych oraz anglosaskich;
  • Doskonalenie umiejętności redagowania tekstów użytkowych w języku polskim niemieckim, angielskim (w formie papierowej oraz komputerowej);
  • Ćwiczenie umiejętności korzystania z programu Power Point oraz Word;
  • Kształtowanie postaw tolerancji wobec innych narodów oraz współpracy w grupie;
  • Doskonalenie umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce;
  • Wykorzystanie komputera oraz Internetu w nauce języków obcych (gry oraz filmy językowe).

 Cele szczegółowe:

  •  Znajomość środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) i sprawne posługiwanie się ich zasobem, umożliwiającym komunikację w zakresie 14 tematów: człowiek, miejsce zamieszkania, edukacja, praca, życie prywatne, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, technika, świat przyrody, życie społeczne;
  • Rozumienie wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy wyżej wymienione;
  • Tworzenie wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy wyżej wymienione;
  • Odbiór tekstu słuchanego oraz czytanego, z uwzględnieniem takich umiejętności jak: określanie głównej myśli tekstu, określanie intencji autora tekstu oraz kontekstu wypowiedzi, wyszukiwanie w tekście określonych informacji, a także reagowanie na polecenia;
  • Rozwijanie takich umiejętności jak: opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc i czynności, opowiadanie o wydarzeniach życia codziennego, przedstawianie faktów z przyszłości, przeszłości, teraźniejszości, wyrażanie opinii, poglądów, uczuć, opisywanie swoich upodobań oraz opisywanie intencji i planów na przyszłość;
  • Kształtowanie u uczniów odpowiednich nawyków reagowania na usłyszaną lub przeczytaną wiadomość poprzez stwarzanie różnych kontekstów sytuacyjnych;
  • Rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się, wyszukiwania i korzystania z rozmaitych źródeł informacji (np. encyklopedii, mediów);
  • Zapoznanie uczniów z różnymi strategiami w nauce języka, takimi jak domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa, zastąpienie zapomnianego lub nieznanego słowa innym wyrazem;
  • Zachęcanie uczniów do dokonywania samooceny, tak aby mieli świadomość postępu, jaki robią w nauce języka niemieckiego i angielskiego;
  • Przygotowanie do udziału w konkursach językowych;
  • Rozwijanie ciekawości uczniów krajami niemieckojęzycznymi oraz anglosaskimi, ich tradycjami, życiem codziennym i porównywanie z obyczajami panującymi w Polsce.

Innowacyjność w nauce języka niemieckiego oraz angielskiego odbywać się będzie poprzez:

  • Praktyczne wykorzystanie poznanego słownictwa poprzez stwarzanie przez nauczyciela naturalnych warunków do jego użycia;
  • Uczestnictwo w seansach filmowych, które przedstawiają zagadnienia związane z kulturą krajów niemieckojęzycznych oraz anglosaskich;
  • Wczesne nauczanie drugiego języka (język niemiecki);
  • Wpieranie rozwoju sprawności językowych (język angielski oraz niemiecki).
  • Innowacja z języka niemieckiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VI natomiast z języka angielskiego dla klasy VI-VIII.

Dzięki wprowadzonej innowacji nasi uczniowie mają możliwość:

  • Poznania języka obcego oraz doskonalenia sprawności mówienia, czytania, reagowania, pisania w języku obcym;
  • Lepszego startu w dalsze życie szkolne oraz zawodowe;
  • Poznania różnych metod uczenia się języków obcych;
  • Doskonalenia umiejętności komunikacyjnych;
  • Pogłębiania wiedzy na temat krajów anglosaskich oraz niemieckojęzycznych;
  • Rozwijania wyobraźni oraz twórczego i logicznego myślenia;
  • Lepszego poznania języków obcych.